Недостиг на кораби спира доставките на китайски електромобили към Европа
Автоиндустрията, бореща се за кораби за превоз, е изправена пред рекордни цени, след като десетки плавателни съдове бяха бракувани през 2020 г.
Недостиг на кораби за превоз на автомобили повишава цените за доставка до рекордни нива и ограничава потока от електрически превозни средства от Китай към Европа. Спедиторските компании бракуваха по-стари кораби през 2020 г., когато автомобилните заводи по света не работеха заради пандемията, а очакванията са нови кораби за превоз на автомобили да не са готови през следващите три години, предава FT.
Въпреки това по-бързото от очакваното възстановяване на световното търсене на автомобили, в комбинация със силния тласък към износ на Китай, изправи индустрията пред недостиг на ключови плавателни съдове.
Световните доставки на автомобили са доста разгорещени. Сега производителите на автомобили се връщат към производство и заедно с износа на Китай корабоплаването все повече се превръща в битка“, каза изпълнителен директор на голям световен дистрибутор на автомобили, добавяйки, че броят на използваните кораби все още е с около 10% по-нисък от нивата преди COVID-19.
Очаква се броят на автомобилите, доставени през океаните, да се е увеличил със 17% през 2023 г. до рекорден връх от 23.4 млн. единици, надвивайки предишния рекорд от 2018 г., посочва корабният агент Clarksons. Европейският внос на автомобили бележи най-голямото увеличение спрямо всеки друг регион, нараствайки с 40% през 2023 г. Прогнозите са Китай да е доставил 4.3 млн. превозни средства през годината спрямо по-малко от 1 млн. през 2020 г. Япония и Корея са другите големи износители. Недостигът в корабоплаването е довело до покачване на цените на ежедневните чартъри до 115 хил. долара, което е с 10% повече от 2022 г. и седем пъти над цените през 2019 г.
Индустрията сега „играе на догонване“. Пазарът е много затегнат“, посочва Стивън Гордън, директор по проучванията в Clarksons.
„Отчасти се пренасят много автомобили, а няма много нови кораби, излизащи на пазара. През 2023 г. е имало поръчки за 80 нови кораба, но изграждането им отнема около три години“, допълни той.
През 2020 г. са били бракувани повече превозвачи само на автомобили и камиони, отколкото всяка друга година от 2016 г. насам, показва данни на корабната брокерска група Braemar. Макар че много автомобилни производители доставят превозни средства по света, последният недостиг засяга най-вече китайските марки, които продават електрически автомобили в Европа, посочват анализатори. Китайските компании са засилили износа заради свръхкапацитет на местните си заводи и нямат други алтернативи, освен да ползват морски транспорт.
Китайските компании, които произвеждат на местна почва и продават в Европа са изцяло изложени на морски превоз без европейски производствени заводи“, каза Матиас Шмит, анализатор, специализиран в следенето на продажби на е-автомобили в Европа.
По думите му китайските производители стабилно разширяват пазарния си дял в Европа, докато повишават продажбите си в региона.
„Делът на автомобилите с китайска марка на континента обаче едва се е увеличил между септември и октомври, нещо, което до голяма степен се дължи на проблеми с корабоплаването“, добавя Шмит.
Около един на всеки четири електромобила, продадени в Европа, идва от Китай, отчасти поради доставките от Tesla, BYD и Polestar. Renault, BMW и Volvo Cars също произвеждат някои модели в Китай за продажба в Европа.