НКЖИ прави нов опит да модернизира жп участъка Медковец – Срацимир
Търгът на стойност над 517.2 млн. лв. без ДДС бе прекратен миналата година, тъй като КЗК и ВАС отсъдиха, че е незаконосъобразен
Национална компания „Железопътна инфраструктура“ стартира пазарни консултации за модернизацията на жп участъка между Медковец и Срацимир, който е част от жп линията Видин – София. Обявлението е публикувано в Регистъра за обществени поръчки преди 2 седмици. Това се случва около 7 месеца, след като първоначално обявеният търг за строителни дейности пропадна през миналата година.
Индикативните ценови предложения по поканата на НКЖИ може да се изпращат до 5 февруари. Предвид този заложен срок, същинската обществена поръчка най-вероятно ще бъде публикувана, едва след като НКЖИ направи анализ на предложенията.
В свой отговор от само преди ден ресорният министър Георги Гвоздейков посочва, че
… в най-кратки срокове ще бъдат извършени нужните административни дейности по обявяване на нова процедура за модернизация на железопътния участък.“
Министърът допълва, че през януари миналата година НКЖИ е подала формуляр за кандидатстване за осигуряване на безвъзмездна финансова помощ към Европейската изпълнителна агенция за климата, инфраструктурата и околната среда (CINEA) за участъка от Срацимир до Видин.
За съжаление поради липса на достатъчен ресурс, финансиращата институция не одобри проектното предложение.“
Какво казват документите?
В документацията, приложена към пазарната консултация, е записано, че изпълнението на дейностите ще продължи около 36 месеца, или 3 години. За проектиране е предвидена 1 година, а за строителство – две. Това означава, че най-вероятно поръчката, която предстои да бъде обявена, ще бъде за инженеринг.
Ще бъде разделена в две обособени позиции, като вече прекратената. Целият участък между Медковец и Срацимир също е разделен на две отсечки. Първата е между Медковец и Дъбова махала, а втората – между Дъбова махала и Срацимир.
Защо пропадна старата поръчка?
Заложената индикативна стойност на търга, стартиран през юли миналата година, бе в размер на над 517.2 млн. лв. без ДДС.
До отваряне на оферти на участници така и не се стигна, тъй като процедурата бе първоначално спряна през август заради жалба на „СА. И. Е“ ЕООД, която възрази срещу заложените условия за изплащане на аванси и предоставяне на аванси от страна на НКЖИ. Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) през октомври реши да отмени като незаконосъобразно решението за обявяване на търга.
НКЖИ обжалва пред Върховния административен съд, който пък излиза с решение едва на 7 декември 2023 г. Магистратите остават в сила решението на КЗК. Така търгът е официално архивиран на 18 декември, става ясно от документацията в ЦАИС.
Дейностите
Въпросното жп направление е от изключително значение за развитието в Северна България, тъй като модернизацията ще позволи скоростта за движение на влакове да бъде увеличена до 120 км/ч за товарни и 160 км/ч за пътнически. В момента скоростта в участъците е 70 км/ч с някои локални ограничения до 35 км/ч.
Линията е приоритетна и за Европейския съюз, тъй като е част от коридора „Ориент/Източно Средиземноморие“. Именно заради това през 2022 г. жп участъкът бе одобрен за съфинансиране по Механизма за Свързана Европа 2021 – 2027 г. То е в размер на почти 449 млн. лв.
Проектът предвижда изграждане на модернизирана 45 км единична, електрифицирана железопътна линия, става ясно от информация в сайта на НЖКИ. В новия участък ще бъдат изградени надлези, подлези, водостоци, 5 нови жп моста, 1 нов тунел и 3 нови гари – Дъбова махала, Воднянци и Срацимир.
Внедряването на Европейската система за управление на железопътното движение (ERTMS) за железопътния участък Медковец-Срацимир се предвижда да бъде реализирано чрез отделен проект.
С изграждането на този участък, разстоянието между Медковец и Срацимир ще бъде намалено с 14 км. В резултат на изпълнението на проекта се очаква трасето да е напълно електрифицирано, оперативно съвместимо и с подобрени параметри по отношение на скорост и сигурност при превоза на пътници и товари.