Новите възможности и рискове променят световната търговия
Трансформацията на търговията по света се дължи основно на дигиталната среда
Протекционистките политики, въвеждани по целия свят, и постоянните заплахи за разразяване на търговски войни не изместват търговията като основен двигател на световния икономически ръст. Промяна търпи самата търговия, която се трансформира из основи. Част от промените са свързани както с протекционизма, така и с появата на нови пазари, развиващи се основно в дигиталната среда. Тези нови пазари обаче крият както нови възможности, така и нови рискове.
Около това мнение се обединиха участниците в седмата годишна конференция по управление на риска, организирана от „Кофас България“. Лекторите на конференцията бяха представители на водещи български и чуждестранни компании, които споделиха своята експертиза пред гостите.
„Налице са важни позитивни тенденции – най-голямата икономика в света, тази на САЩ, процъфтява. Китай допринася за все по-голяма част от световния растеж, а средната класа на развиващите се пазари продължава да се увеличава“, каза управителят на „Кофас България“ Милена Виденова. „Заедно с това обаче възникват и някои поводи за притеснение – това са нарастващият политически риск, който бе най-висок през 2018 г., протекционизмът и повишението на глобалния дълг с повече от 50% за последните 10 години“, добави тя.
Думите ѝ бяха подкрепени от презентация на главния икономист на „Кофас груп“ за Централна и Източна Европа (ЦИЕ) Грегорж Шилевич, който представи преглед на търговските рискове по света, групирани по държави и по икономически сектори. Според икономиста се очаква спад в растежа на големите икономики, като България ще е единствената страна в региона, в която ще има увеличаване на ръста през 2019 г.
Най-рисковите сектори в световен мащаб се оказват строителството, металургията и автомобилостроенето. У нас чувствителни са строителният сектор и металургията. IT секторът продължава да се развива изключително бързо – и в България, и в световен мащаб, но проблем е недостатъкът на работна ръка у нас, описа икономическата ситуация Шилевич.
Участниците на конференцията на „Кофас България“ разгледаха теми като чатботовете, изкуствения интелект, актуалните приложения за обмен на съобщения, както и какво е тяхното бъдеще и какви възможности предлагат. Спряха се и на онлайн платформите за продажби, коментираха възможностите за новите специалисти или т.нар. „милениъли“ и как те да бъдат привличани и мотивирани.
Участниците се обединиха около мнението, че в съвременния дигитален свят непрестанно се откриват нови възможности. Младите се развиват изключително бързо, те са много креативни, а информацията, която им е нужна е по-достъпна от всякога. „Ученето вече не е за цял живот, както се казваше преди. Сега то е отвсякъде и от всеки. Всъщност истински риск е да не развиваме себе си”, коментира управляващият директор на HR компанията Stanton Chase Дарина Пенева.
Темата за новите пазари и бъдещето на интернет търговията също бе важен фокус в дискусиите. Участниците се съгласиха, че интернет и онлайн търговията са бъдещето, че дигиталното присъствие е много важно за комуникационния микс и е незаменима част от присъствието на компаниите, независимо малки или големи.
Новите пазари предоставят нови възможности и изискват нови бизнес модели, обобщиха панелистите. „И младите, и ние по-възрастните искаме да се развиваме, да се учим, но и да получаваме добро възнаграждение за това, да получаваме добра обратна връзка и да се чувстваме оценени. Всъщност не сме по-различни от милениълите, ако се замислим”, заключи Божидар Нейчев, старши съдружник в PwC.