Обявяват отново търговете за АМ „Хемус“ през май
Еднодневните винетки са неефективни, твърди министър Павлова
При
прекратените обществени поръчки за двата лота на АМ “Хемус“ няма установени
незаконосъобразно проведени процедури. Търговете за изграждането на пътния
участък ще бъдат обявени отново. Това заяви министърът на регионалното развитие
и благоустройството Лиляна Павлова пред БНР.
Отсечките са разделени на 4 по-малки лота, като те ще бъдат препроектирани. Средствата за изграждането им ще са от държавния бюджет.
Първата 10- километрова отсечка от Ябланица до Боаза вече е препроектирана, като търгът за избор на изпълнител за нея ще бъде обявен още през май. До края на годината предстои препроектирането на останалите лотове. Целта е да се избегнат доколкото е възможно скъпите съоръжения, което да се намали проектната стойност.
Два тунела в участците ще отпаднат и така ще се спестят около 150 хил. лв., поясни Павлова. Тя изрази надежда, че следващата година ще обявят процедурите за избор на изпълнител и за тях.
За блокадата по границата тя коментира: „Солидарна съм към превозвачите, които наистина претърпяха огромни загуби заради безобразията на гръцките фермери, но не трябва да наказваме българите, които са решили да пътуват по празниците. Трябва да има разбиране и от двете страни“.
Агенция „Пътна инфраструктура“ е подготвила план и е в готовност за обособяване на алтернативни маршрути за пътуващите, в случай че се обяви частична блокада на граничните контролно-пропускателни пунктове, отбеляза още министърът на регионалното развитие и благоустройство. Взети са мерки и за облекчаване на трафика по празниците чрез въвеждане на реверсивно движение в невралгичните точки, а ремонтите на магистралите ще бъдат преустановени, за да не пречат на пътуващите.
Павлова добави, че ще има и организация за превантивно спиране на ТИР-овете, за да се осигури спокойно пътуване за шофьорите на автомобили, които са много повече по празниците.
По
отношение на предложението за въвеждане на еднодневни и тримесечни винетки
министър Павлова, коментира че в нито една от държавите в Европейския съюз,
които ползват винетни системи, няма 3 или 6-месечни винетки. Тя изрази мнение,
че те са неефективни и струват повече. В същото време разходите за производство,
разпространение и контрол били големи. „Ние сме в пазарна, а не планова
икономика и трябва да заплащаме за всяка услуга - в случая за използването и
поддръжката на пътищата. Държавата ни е избрала солидарния модел на
преразпределение на ресурсите, но ниската данъчна тежест прави ресурса недостатъчен“,
допълни Павлова.