Philip Morris разработва още три иновативни бездимни технологии
IQOS се представя отлично на българския пазар – десетки хиляди са спрелите да пушат
Фредерик де Вилде, президент на Philip Morris за ЕС:
~ 5 мин.
Половин година след появата на бездимните тютюневи изделия IQOS на българския пазар компанията зад тях – гигантът Philip Morris, споделя впечатленията си от положителното приемане на продукта сред потребителите у нас. По данни на производителя за тези няколко месеца вече десетки хиляди души са преминали към новия начин на пушене.
За да ни разкаже повече за иновациите, ролята на науката и предстоящите бездимни продукти на компанията, Economic.bg разговаря с президента на Philip Morris за Европейския съюз (ЕС) Фредерик де Вилде.
*Интервюто е взето преди развихрилия се казус около евентуалния скок в цената на акцизите за бездимни цигари, при визитата на Фредерик де Вилде в България по повод участието му в Webit2018.
– Г-н Де Вилде, пристигнахте в България, за да участвате на дигиталния форум Webit.Festival 2018. Какво има да сподели за иновациите една компания с дългогодишна история в традиционен сектор като тютюневия с аудиторията на подобно събитие?
– Вярно е, че сме част от традиционен бранш, който е и много силно регулиран, но ние също се променяме. Това е една трансформация, в която се инвестира отдавна, а крайната цел беше създаването на изцяло нова категория продукт. Това повлече след себе си допълнителни промени и цялостно преобразуване. От производител на конвенционални цигари, работещ по b2b модел, при който ние продаваме на бизнеса, а той на потребителите, се превръщаме в компания, базираща дейността си на много сложна научна работа, в резултат на която се появява напълно нов продукт. Тук идва и другата промяна – устройството изисква съвсем различен начин на предлагане.
– Това е голяма промяна и от гледна точка на самата вътрешна организация.
– Точно така. Ние трябваше да изградим научно-изследователските си способности вътре в компанията. От чисто инженерна гледна точка трябваше да се научим да произвеждаме едни много сложни електронни устройства и то в огромен капацитет. Също така трябваше да обучим служители, които са способни да обяснят предимствата на продукта и да помогнат на потребителите да променят ежедневните си навици, защото ползването на този продукт е доста различно от това да си запалиш цигари. Не на последно място, трябва да можем да предложим поддръжка на тези устройства. Идеята е, че трябва да следваме потребителите на всяка стъпка от тяхното пътуване в посока на преориентиране от цигари към този нов тип продукти и това налага ние да развием множество нови умения, които не сме имали досега.
– Изглежда, че науката е важна част от този процес? Какви инвестиции направи Philip Morris в тази посока, за да случат иновациите?
– През последните 10 години сме инвестирали 4.5 млрд. долара в научно-изследователски и развоен капацитет, за да можем да проведем всички тези научни изследвания. Създадохме изцяло нов R&D център в Ньошател в Швейцария. Той се нарича Cube (Куб) и в него работят над 430 учени с различен профил. Благодарение на тях са разработени множество анализи и изследвания, за да оценим продукта – все неща, от които компанията не е имала нужда по-рано.
В момента само 13% от нашите нетни приходи идват от тези нови продукти. Търговските инвестиции в тях обаче са в размер на 40%, а тези за научна и развойна дейност само в тази сфера са 70%.
– Какви учени и специалисти работят в научно-изследователския ви център и какво ги мотивира?
– Има хора с най-различни профили – лекари, токсиколози, епидемиолози, специалисти в клинични изследвания и други иновативни дисциплини. Всички те идват и се съгласяват да работят за нас по една причина и тя е да се намери решение и да се предостави по-добра алтернатива на пушачите.
– Предстоят ли подобрения в бездимната технология и какви иновации биха могли да се внедрят в бъдеще?
– Плановете ни са в две посоки. Първо, ще продължим да правим инвестиции в усъвършенстване на системата за нагряване IQOS, който ние наричаме Платформа 1. На второ място, за да се убедят хората да минат от конвенционални цигари към по-безвредни, един продукт не е достатъчен. Затова имаме 4 продуктови платформи – две, съдържащи тютюн, и две, които не съдържат.
– Разкажете повече за тях.
– Първата е системата IQOS, при който тютюнът се нагрява със специална пластина и се образува аерозол, съответно няма тютюнев дим. Платформа 2 не се базира на никаква електроника, а в края на тютюневия стик има въглероден компонент, който се запалва и той създава топлината, която нагрява тютюна, така че в крайна сметка да се произведе аерозол, който е много сходен с този от IQOS. При този продукт самият ритуал на употреба ще е доста сходен с този при цигарите. Платформа 3, която не съдържа тютюн, работи на принципа на реакция между слаба киселина и основа, в резултат на която се образува никотинова сол. И Платформа 4 са всъщност вече познатите електронни цигари, но и там сме внедрили своя иновация.
С течение на времето ще предлагаме разнообразни варианти за хората, които иначе биха продължили да пушат, за да се намали вредата от тютюна. Има един общ знаменател между всички тези продукти и това е науката. Целта е при всички тях да се премахне горенето, да се образува аерозол и той да е със значително намалена концентрация на вредни вещества.
– На какъв етап са разработките?
– Всяка от тях е на различен стадий на развитие. Платформа 1 – системата IQOS, вече присъства на 38 пазара, включително в България. Другата вече достъпна е Платформа 4, засега само във Великобритания. Платформа 2 вече се тества сред потребители, същото предстои да се случи и с Платформа 3, вероятно до края на годината.
– На кои пазари ще стъпят първо и кога да ги очакваме в България?
– Не мога да коментирам точни планове за пускане на пазара. Но мога да кажа, че в момента, в който продуктите са готови за предлагане, те ще бъдат достъпни на всички места, на които сме установили интерес към тази категория продукти и където има насърчаваща регулаторна среда.
– В тази връзка как оценявате регулаторната среда в България?
– България се оказа сред лидерите по това да създаде благоприятна регулаторна рамка за тези продукти. Като се започне от пълното транспониране на Директивата за тютюневите изделия, втората стъпка беше да се въведе нова данъчна категория за тези продукти и третата беше да се създаде процедура, по която да се предостави информация на потребителите на базата на научни доказателства, проверени от държавните органи. България е пионер в създаването на подходяща регулаторна рамка, която да спомогне преминаването от цигари към алтернативни продукти. Това може да доведе до значителна и благоприятна промяна за намаляване на вредата от тютюна за населението.
– IQOS е на българския пазар вече около половин година. Как се представя той тук в сравнение с другите пазари?
– България се оказа много специален пазар – първо, от гледна точка на регулаторната среда и второ, от гледна точка на положителното възприемане от клиентите. Българският потребител е напредничав и си личи, че се интересува от науката и иновациите, включително в тази сфера. А установи ли, че има полза, той е проактивен.
– Колко са продадените устройства от този тип за изминалите месеци?
– Политиката на Philip Morris с инвеститорите не ни позволява да изнасяме конкретни данни за продажби. Това което мога да кажа е, че вече десетки хиляди българи са преминали към продукта. Тенденцията е впечатляваща предвид сравнително скорошната му проява на пазара.