Отходната тръба на Варна пречи за удълбочаването на пристанището
Несвършената от кмета Иван Портних работа застрашава изпълнението на проекта на стойност 400 млн. лв.
Проектът за удълбочаване на Пристанище Варна, чиято стойност е над 400 млн. лв., не може да бъде завършен заради отходна канализационна тръба. Тя е отговорност на общината и по проект трябвало да бъде вкопана на 3 метра под морското дъно. Вместо това обаче управляваната от ГЕРБ и по-точо от кмета Иван Портних община я е положила по дъното.
Така дори да се достигне необходимата дълбочина на драгиране, големите кораби пак няма да могат да влизат в пристанището заради тръбата. Това коментира транспортният министър Христо Алексиев по време на блиц контрол в парламента в петък.
Въпросът за скандалното удълбочаване, което е изпълнявано по инхаус процедура, дойде от депутата от БСП Борислав Гуцанов. По думите му милионите, дадени за удълбочаването, отиват на вятъра, тъй като самата стена на Пристанище Варна-Запад също трябва да бъде драгирана. За това ще са нужни още средства.
Кметът на Варна не намери време 4 години тръбата за канализацията между Аспарухово и Варна да се закопае в дъното, за да стане удълбочаването“, коментира Гуцанов.
Той припомни, че държавното предприятие „Пристанищна инфраструктура“ (ДППИ) е възложило дейностите по удълбочаването на държавното предприятие „Транспортно строителство и възстановяване“ (ТСВ), а след това то е превъзложило дейността на подизпълнители. По думите на депутата в този период „Пристанищна инфраструктура“ е била оглавявана от Георги Тодоров, който в момента е служебен министър на електронното управление.
Георги Тодоров е отпуснал средствата и в момента е министър за награда“, заяви Гуцанов.
Припомняме, че в ролята на служебен министър на транспорта през 2021 г. Тодоров не успя да обясни мотивите за сключването на инхаус договора.
Алексиев отговори, че процедурата не е била възложена по най-удачния и правилен начин и че цялата информация вече е подадена към компетентните органи.
Нека те да си свършат работата, няма да коментирам дали е законна или не, правилна или не“, заяви министърът.
По думите му е важно драгирането да приключи, за да се постигнат необходимите дълбочини за големите кораби. Проблем се явява обаче въпросната тръба. Алексиев обясни, че министерството води активна комуникация с община Варна и е коментирано общината да поеме финансовия ангажимент, а ДППИ да извърши вдълбаването на тръбата, „за да има ефект от похарчените средства там“.
Проектът е изпълнен на 85%, но няма как да приключим договора, ако не бъде решен въпросът с тръбата“, заяви още Алексиев.