Пандемията заплашва мебелната индустрия
Бързо приспособяващите се компании ще се възползват от нова ниша в сектора
От десетилетия големите мебелни компании разчитат на поръчките от корпорациите, за да задържат приходите си високи. През март пандемията от коронавирус блокира по-голямата част от света, принуждавайки хората да работят от вкъщи и лиши производителите от големия пазар на офис обзавеждане, пише Reuters.
„С началото на пандемията секторът беше ударен като от цунами“, каза главният изпълнителен директор на сиатълския производител на бюра iMovR Рон Уинър. „Големите компании не бяха ориентирани към обслужването на хората, работещи в домовете им", добави експертът.
Това се доказва и от счетоводните отчети. Steelcase е най-големият производител в САЩ и заедно с конкурента си Herman Miller, регистрират сериозни загуби през трите месеца, приключващи през май. През първия реализираха приходи за само 483 млн. долара, което е най-ниският резултат от 1998 г. насам.
Следващият удар дойде от инвеститорите, които започнаха да разпродават акциите на двете компании. Така ценните книги на Herman Miller се сринаха със 71% от пиковата си стойност, а тези на Steelcase – с 69%. Според някои специалисти ситуацията за производителите, както и за сегмента на корпоративните имоти, тепърва ще се влошава, ако те не вземат мерки, защото заради политиките срещу коронавируса много компании откриха, че служителите им могат да си вършат работата от вкъщи. А въпреки че те се преориентират към онлайн продажбите, пред тях има и други предизвикателства.
От една страна, докато мебелните компании могат да изпратят цял камион с оборудване и монтьори, които да сглобят бюрата в офис пространството, индивидуалните клиенти предпочитат конструкции, които могат да направят сами. Препоръчително е също така те да могат да бъдат изпращани по куриер. Това обаче е цял нов свят за големите играчи.
„Не сме свикнали да работим с крайните потребители – ако някой от тях ни се обади и ни каже, че в комплекта, който сме му изпратили, липсва болт, няма как да разрешим случая“, казва президентът на LINAK за САЩ Сьорен Стиг-Нилсен.
„Коронавирусът създаде огромен пазар на мебели за дома, а традиционно ние не сме голям играч на него“, добави Нилсен.
Засега страхът диктува настроенията на пазара на мебели и докато не станем свидетели на устойчиво икономическо възстановяване и справяне със здравната криза, секторът ще продължи да отчита загуби. А и защо да купувате стол на Herman Miller, струващ 1000 долара, ако сте заплашен от личен фалит и нямате работно място?