Пари срещу съкращения: Правителството за градския транспорт в София
Министерството на финансите е поискало цената на билета за столичния градски транспорт да скочи
Градският транспорт на София ще получи от правителството исканите 143 млн. лв., с които да покрие натрупания дефицит, само срещу реформи. Пpедседателят на Столичният общински съвет Георги Георгиев (ГЕРБ) каза в интервю за БНТ, че началникът на кабинета Лена Бориславова е изпратила писмо до местния парламент, че средствата ще бъдат дадени само след свиване на персонала на транспортните дружества и разреждане на линиите. Началникът на кабинета на Министерството на финансите Жана Токова пък е изпратила друго писмо, с което иска увеличаване на цената на услугата.
През март присъствах на бюджетна комисия и там ни се обясни, че при актуализацията на бюджета ще се намерят пари за транспорта. Началниците на кабинета нямат право да дават заповеди. На второ място, не е това нивото, на което трябва да се води диалога“, каза Георгиев.
Той обясни, че и в момента се прави оптимизация на разходите и на движението – чрез технологии и изкуствен интелект. „Ние оптимизациите ги правим всеки месец. Следим въз основа на камерите и изкуствен интелект броя на пътниците. В час пик се пускат допълнителни превозни средства. В други, където се движат по-празни, се разреждат. Това е интелигентният начин за оптимизация“, каза още общинският съветник.
По неговите думи началникът на кабинета на МФ е заявила, че е време да се увеличи цената на билета.
Няма как да го приемем това и те го знаят много добре. В момент, когато 20% от заплатите на хората са изядени от инфлацията, когато поемат удара на скъпите горива, ние да им кажем да поемат 143 млн. лв. от дефицита, не мисля, че това е добро управление“, каза още Георгиев.
Според него вината за натрупания дефицит не е на ръководството, а на пандемията, скъпите ток и горива. „Този проблем е навсякъде в страната, където е по-голям градския транспорт. Операторите трябва да плащат тройни сметки“, каза той.
По отношение на помощта, той напомни, че западните държави са предприели действия да подкрепят обществения транспорт. Според него в България това може да стане през свръхпечалбите на енергийните дружества, както се случва с компенсациите за бизнеса заради скъпите ток и газ.
Това не са пари за местната власт, това са пари за българските граждани“, категоричен е той.
Той изрази опасение, че метрото може да се окаже в ситуация да не може да си плаща тока. „Проблемът не търпи отлагане, а смисълът от всички разговори е да се намери решение в актуализацията на бюджета. Имаме 300% по-скъпи горива, няма бизнес модел, който да го понесе.“
Георгиев обясни, че в момента се пренасочват средства от инфраструктурни проекти към транспорта. „Но не може града да спре да се развива и голямото ни постижение да е, че не е фалирал градският транспорт.“
Той обяви, че заради всичко това Столичната община прекратява диалога с правителството.