Първият български дигитален портфейл ще опита да покори света
Приложението Phyre позволява плащания през телефона без да се носи банкова карта, както и пращане на пари на приятелите
В началото на юни в България беше официално представен Phyre – първият роден дигитален портфейл, който е разработен съвместно от българската финтех компания Paynetics и Mastercard. Екипът зад приложението присъстваше на тазгодишния дигитален форум Webit в София. Там Веселин Георгиев, маркетинг мениджърът на Phyre, отговори на въпросите на Economic.bg относно новата разработка.
Г-н Георгиев, разкажете ни за първия български дигитален портфейл Phyre, какво предлага той на клиентите?
Phyre е мобилно приложение, което буквално превръща смартфона в портфейл. Това значи, че е възможно плащането на всеки един безконтактен ПОС терминал по света единствено с телефона, без дори да се докосва банкова карта. Това става, като първо се вкарат пари в Phyre от всяка една възможна банкова карта – Visa, Mastercard, кредитна или дебитна, няма никакво значение. Вкарват се примерно 5 лв., след това се отива в който и да е магазин, натиска се бутона „Плащане“, въвежда се ПИН кода и трансакцията минава, като дори може да не се носи банкова карта в този момент.
Тоест говорим за българска алтернатива на големите имена в тази сфера – Apple Pay, Samsung Pay и т.н.?
В България е на 100% не просто алтернатива, а заместител, защото горепосочените платформи не работят в страната ни, но това, което ни отличава в чужбина, е, че ако искаш да използваш Apple Pay, Android Pay и т.н., трябва да си клиент на някоя от банките, които те поддържат.
Ние работим и в Обединеното кралство, където Apple Pay поддържа 70% от банките. Ако обаче някой е клиент на някоя банка от останалите 30%, той не може да ползва плащания с телефона. Apple сключва договори банка по банка, докато при нас може да се вкара всяка една банкова карта, без значение от банката и без значение какъв е типът карта.
Искам да отбележа също, че в допълнение към плащането на ПОС терминал може да се изпращат и пари на приятелите мигновено и без никакви такси. На кого да се изпратят пари, се избира от списъка с контакти в телефона, натиска се и се изпраща. Може да се добави някакво съобщение или емотикона заедно с изпращането на парите. Свикнали сме сайтовете и приложенията на банките да са скучни и да не са много приятни за потребителите.
Възможно ли е да се изпратят пари на някого, който не използва Phyre?
Получателят трябва да има инсталиран или да инсталира Phyre, при самото изпращане на парите той може да получи покана да започне да използва приложението. Парите се изпращат, човекът, след като се регистрира със същия телефонен номер, на който му е изпратена сумата, тя вече ще фигурира по неговия баланс, трансакцията е мигновена.
Някакви такси при каквито и да било трансакции или плащания удържат ли се?
Няма никакви такси нито при трансакциите, нито при плащане на ПОС терминал, нито при изпращане на пари на приятел. Таксата, която имаме, е месечна, като тя е в размер на 2 лв. За първите 12 месеца обаче няма такса, абсолютно безплатно е. Ако на определени дата и месец човек се регистрира, от същите дата и месец догодина ще започнем да го таксуваме с по 2 лв. на месец.
Ако след една година баланса на човека е нулев, тоест поради някаква причина той вече не ползва приложението, ще му изпратим имейл да зареди най-малко 2 лв., за да му остане активирана услугата. Ако не го направи, просто ще му закрием профила, като няма да теглим нищо от картата му.
За момента Phyre работи само в България и Обединеното кралство, така ли?
Приложението има лиценз за целия Европейски съюз. Клиентите на Phyre могат да плащат на всеки един безконтактен ПОС терминал по целия свят, не само в ЕС – може да се плаща в Турция, Русия, САЩ, Китай и т.н., където има безконтактни терминали. За да стане човек клиент на Phyre обаче, той трябва да е гражданин на някоя от страните от ЕС. Ние сме под надзора на Българската народна банка, което ни дава право да правим въпросните финансови операции само в рамките на ЕС.
Какви са плановете ви занапред? Натрупване на клиентска база със сигурност, но какво друго още?
Много бързо трябва да натрупаме клиентска база в България, вече имаме над 5000 активни потребители основно от София, които плащат всекидневно, правим над 300 трансакции всеки ден, като целта е възможно най-бързо, в рамките на няколко месеца да се разраснем в България. След това ще се пренесем и в Румъния, и в Полша, и в Гърция. Балканският полуостров, Източна и Централна Европа са нашите цели засега, като ги изпълним, ще мислим занапред.
Във Великобритания какво е положението?
В тази страна оперираме от известно време така или иначе, там е много наситен пазарът – не само за такива продукти, а като цяло за каквито и да било продукти. Има го така наречения рекламен шум – един потребител във Великобритания е атакуван от много-много брандове, така че Великобритания не ни е целеви пазар, но и там действаме, имаме лиценз и за там.