PepsiCo започва да използва електрическите камиони на Tesla
Компанията ще инсталира и зарядната инфраструктура, необходима за тежкотоварните автомобили Semi
PepsiCo ще получи 100 електрически камиона Tesla Semi през 2023 г., за да извършва доставки до клиенти, като Walmart и Kroger. Това каза представител на производителя на напитки пред Reuters.
PepsiCo Inc, която поръча големите камиони още през 2017 г., планира да модернизира своите заводи, включително да инсталира четири 750-киловатови зарядни станции на Tesla Inc както в Модесто, така и в Сакраменто – и двете локации в Калифорния
Държавна субсидия от 15.4 милиона долара и федералната субсидия от 40 000 долара за превозно средство помага да се компенсират част от разходите, каза в интервю вицепрезидентът на PepsiCo Майк О'Конъл.
„Това е чудесна отправна точка за електрифициране“, каза О'Конъл, който ръководи автопарка на компанията.
Както всяка ранна технология, стимулите ни помагат да изградим програмата“, каза той, добавяйки, че има много разходи за разработка и инфраструктура.
PepsiCo е първата компания, която експериментира със захранвания от батерии Tesla Semis като начин за намаляване на въздействието върху околната среда.
United Parcel Service Inc и компанията за доставка на храна Sysco Corp също са резервирали от камионите, а търговецът на дребно Walmart Inc тества други алтернативи.
Главният изпълнителен директор на Tesla Илон Мъск първоначално каза, че камионите ще започнат да се произвеждат до 2019 г., но процесът беше забавен поради ограничения при батериите.
PepsiCo заяви, че планира да разположи 15 камиона в Модесто и 21 в Сакраменто. Не е ясно къде ще бъдат базирани другите, но О'Конъл каза, че фирмата се насочва към използването на Semi в централните Съединени щати, а след това и на Източното крайбрежие.
Подразделението Frito-Lay на компанията продава леки хранителни продукти, което го прави добър вариант за електрически камиони, които имат тежки батерии, ограничаващи товарния капацитет.
Semi ще пренася хранителни продукти Frito-Lay на около 425 мили (684 км), но за по-тежки товари, като газирани напитки, камионите първоначално ще правят по-кратки пътувания от около 100 мили (160 км), каза О'Конъл. След това PepsiCo ще използва Semi за транспортиране на напитки в „диапазон от 400 до 500 мили“.
Теглене на полуремарке, пълно с чипове, не е най-интензивната и трудна задача“, каза Оливър Диксън, старши анализатор в консултантската компания Guidehouse.
„Все още вярвам, че Tesla има страшно много да доказва на по-широкия пазар на търговски превозни средства“, каза Диксън, цитирайки нежеланието на Tesla да даде информация за полезния товар и ценообразуването.
PepsiCo е отделила някои от камионите, планирани Сакраменто, за извършване на доставки до Walmart и бакалии като Kroger Co и Albertsons Cos Inc. Камионите за завода в Модесто на Frito-Lay току-що са отишли в дистрибуторските центрове на PepsiCo, каза О'Конъл.
Всички елекетрически камиони, продадени на PepsiCo, ще имат обхват от 500 мили (800 км). О'Конъл добави, че не знае кога Tesla ще започне да разполага камиони с пробег 300 мили (480 км). Когато Tesla започне да ги изгражда, PepsiCo „ще ги завърти“ в своята флотилия, каза той.
PepsiCo отказа да сподели подробности за цената на камионите – число, което Tesla премълчава. Конкурентните автомобили се продават за 230 000 до 240 000 долара, каза Марк Барот от консултантската фирма Plante Moran. Той добави, че Tesla Semi с пробег от 500 мили може да бъде на по-висока цена, тъй като неговата батерия от 1000 киловатчаса (kWh) е около два пъти по-голяма от много от конкурентите.
Ще използваме камионите милиони мили, седем години“, каза О'Конъл. „Оперативните разходи с времето ще се изплатят.“
Производителят отказа да сподели подробности за теглото на камионите – друга строго пазена тайна от Tesla.
Той каза, че компанията на Илон Мъск не е помогнала с финансирането на мегазарядните устройства на камионите, но е предоставила дизайнерски и инженерни услуги за съоръженията, които идват със слънчеви и батерийни системи за съхранение.
О'Конъл каза, че пробег от 425 мили (684 км) с продукти на Frito-Lay изтощава батерията на Semi до приблизително 20%, а презареждането ѝ отнема около 35 до 45 минути.