Пилон „Рожен“: Хиляди кубици бетон с кауза, но без туристическа полза
Председателят на Националната овцевъдна и козевъдна асоциация е напът да сбъдне своята мечта с държавни и общински пари
През последните години като че ли свикнахме с абсурдите, които ни предлага политическата класа. И започнахме дори да не им обръщаме особено внимание. Публичната среда обаче продължава да ни изненадва и да предоставя нови и все по-иновативни сюжети, над които да размишляваме.
В началото на този месец беше направена първата копка за издигане на 111-метров пилон „Рожен“ в Родопите. Инициатор е фондация „Наследство в бъдещето“, чийто председател е Симеон Караколев, който е и председател на Националната овцевъдна и козевъдна асоциация.
От фондацията подчертават, че на внушителния пилон ще се развее българският национален флаг, като според осъществяващите проекта нямало друг толкова висок пилон в страните от Европейския съюз, както и толкова нависоко веещо се знаме. Освен това нямало другаде по света толкова висок пилон със знаме – на 1430 м надморска височина.
Снимка: Facebook/Пилон Рожен
Инициаторите на проекта го определят като патриотизъм. „Пилон Рожен е кауза, която искаме да сбъднем и оставим на България с помощта на всички десетки хиляди българи, които я припознават. Ние работим и имаме опит в тази сфера, в проекти, насърчаващи и съхраняващи българските бит, култура, фолклор и поминък. Този проект е само една малка част от всичко, което правим, за да участваме достойно в процеса по съхраняване на ценностите ни, историята ни и символите ни“, пишат от фондацията.
Общата стойност на проекта е 1 млн. лв. Оказва се, че пилонът, за който вече се леят хиляди кубици бетон в красивите Роженски поляни, не се издига с помощта на частни дарители, каквито би трябвало да има всяка една достойна и подкрепяна от "десетки хиляди българи", както казват от фондацията. Той се финансира с общински и държавни пари. През последния месец са постъпили дарения в размер на над 140 000 лв. за проекта, се посочва в отговор на Министерския съвет за bTV.
Прочетете още
- Рекламни клипове на българското Черноморие завладяха социалните мрежи
- Още газ в Черно море: OMV ще разработва ново румънско находище
- Стартъп от Силистра създава продукти за дома от рециклирана пластмаса
Най-голям е делът на даренията на държавните горски предприятия – 120 000 лв. Но средства са постъпили и от Държавното предприятие „Ръководство на въздушното движение“, Пристанище Бургас, както, Националната компания „Железопътна инфраструктура“, както и от почти фалиралите Български държавни железници.
За да се довърши проектът обаче, са нужни още средства. Затова е открита дарителска сметка и инициаторите на проекта призовават „всички будни хора в държавата ни да отделят малко от свободното си време и ресурси, за да направят нещо и да са полезни в сферата, от която разбират“, пишат инициаторите във Facebook страницата „Пилон Рожен“. Те търсят 1 млн. лв., за да осъществят "мечтата" си.
В последните дни новината за изграждането на въпросния пилон се превърна в най-горещата тема в страната. А спорът за това доколко съоръжението има някакъв икономически смисъл, например превръщането му в туристическа дестинация, става все по-ожесточен. Затова попитахме хора от туристическия бранш, включително местни предприемачи, за очаквания ефект от грандоманския проект.
На въпроса: "Може ли един пилон, на който се вее българското знаме, издигнат по средата на една поляна, да се превърне в истинска атракция, която да накара туристите да изберат Родопите за своята почивка", отговорът категорично е: "Не, не може. Дори няма смисъл от пилона!"
Честно казано не мисля, че това (бел. ред. – пилонът) може да се превърне в атракция. Според мен там е доста диво място и всякакви строежи може би не биха били най-доброто нещо на света. Със сигурност не бих организирала екскурзия до подобно място“, каза пред Economic.bg Габриела Терзиева, създателят на BRONCO – туристическа агенция, която организира „тайни“ пътувания до едни от най-забравените места в България.
Тя е на мнение, че ще се унищожи едно диво място, а освен всичко останало и естетически не би било издържано и е категорична, че точно на това местоположение няма смисъл от подобно съоръжение.
Има къде-къде по-добри начини да се подпомогне туризмът. Да се вложат средствата в оправяне на екопътеки и инфраструктурата. Това нещо не е подходящо за тази област и за природата там и е абсолютно безсмислено“, казва тя.
Габриела Терзиева се занимава и с организирането на конни преходи по цял свят. Виждала е много монументи и диви места, но казва, че на подобен проект в чужбина не се е натъквала.
С недоверие към мегапилона подхожда и Нели Чепанова, мениджър на хотел „Борика“ в Чепеларе.
Не сме негативно настроени към проекта, но не мисля, че би се превърнал в атракция и това да предизвика интереса на туристите да идват само заради него“, казва тя.
Въпреки че не намира нищо лошо в проекта, Чепанова също смята, че много по-удачно би било всички тези средства да бъдат отделени за подобряване на инфраструктурата в района или за реалното развиване и популяризиране на дестинацията.
Смятам, че този многометров флаг не би бил кой знае каква атракция. А просто плюс като място, което може да бъде посетено от хората, които вече са дошли в региона. Но не и да накара нови такива да дойдат“, е нейното мнение.
Законен ли е проектът?
В последните дни се появиха и съмнения дали изобщо е законен проектът, който от снимковия материал в социалната мрежа Facebook, става ясно, че вече е започнал.
В извършването на проверките и установяването на законността на проекта се включиха Министерството на околната среда и водите и Министерството на земеделието и храните. От направените проверки става ясно, че нарушения няма. Екоинспекцията пък твърди, че теренът, на който ще бъде изграден пилонът, не попада в обхвата на защитена територия, което значи, че на хартия всичко е законно и няма никакви нарушения.
Главният архитект на Смолян е издал разрешително за строеж, а тази сутрин, в интервю за Nova Симеон Караколев обясни, че 55-тоното съоръжение се разглобява и заради това се води преместваем обект. Не стана ясно обаче как може да бъдат преместени тоновете бетон, които се изливат за изграждането на фундамента на пилона.
От интервюто стана ясно, че патриотичният символ, на който ще се вее огромния български флаг, ще се прави в Турция. Тоест голяма част от средствата за него ще изтекат към южната ни съседка.