ЕС реши: 37% по-малко емисии от новите коли до 2030 г.
Автомобилната индустрия е остро против решението, критика дойде и от неправителствени организации
Съветът на ЕС и Европейският парламент постигнаха компромис с планираното ограничение на парниковите газове, отделяни от новите коли. Според приетото късно снощи споразумение до 2030 г. емисиите въглероден диоксид трябва да паднат с 37.5% при леките коли, а при вановете - с 31%. Базовата година, от която ще се изчислява понижението е 2021 г.
Това е вид компромис, тъй като Комисията искаше ограничението и за двата типа автомобили да бъде 30%, докато евродепутатите настояваха за 40%.
Европейският комисар за климата и енергетиката Мигел Ариас Канете приветства "сделката". Той нарече новите цели "амбициозни" и заяви: "Европа отново показва как да превърне Парижкото споразумение и COP24 в действащо".
Новината за споразумението идва само няколко дни след края на конференцията за климатичните промени COP24, която се проведе от 2 до 15 декември в полския град Катовице. След края ѝ най-голямото разочарование на участвалите държави, без значение от богатството и размера им, беше липсата на амбиция да се понижат емисиите, демонстрирана във финалния текст след срещата.
Компромисната сделка обаче беше разкритикувана от транспортни неправителствени организации като стъпка, която е в правилната посока, но която е недостатъчна. Автомобилната индустрия пък е най-вече против хода на ЕС, тъй като според нея той ще коства работни места във фирмите.