Под напора на санкциите „Аерофлот“ започна да разглобява самолети за части
Наложените от Запада наказания блокират ремонта и поддръжката на машините на руската държавна авиокомпания
Руските авиокомпании, включително контролираният от държавата „Аерофлот“, са започнали да разглобяват самолетите си, за да си осигурят резервни части, каквито вече не могат да купуват в чужбина поради санкциите на Запада. Информацията изнесоха четирима източници от индустрията пред Reuters.
Действията им съответстват на подадените по-рано препоръки от руското правителство. През юни то посъветва компаниите да използват някои от самолетите си за части, за да гарантират, че останалите ще могат да продължат да летят поне до 2025 г.
Всичко това се налага, тъй като местните авиокомпании имат забрана да получават резервни части или да изпращат машините за поддръжка на Запад като част от санкциите заради нападението на Украйна. При налагането им преди пет месеца авиационни експерти прогнозираха, че ще последва именно разглобяване на самолети, но досега сведения за такива нямаше.
Според информацията на Reuters най-малко един руски Sukhoi Superjet 100 и Airbus A350, експлоатирани от „Аерофлот“, в момента са спрени и се разглобяват, каза един от източниците, пожелал анонимност. По думите му Airbus A350 е почти чисто нов.
По-голямата част от самолетния флот на Русия се състои от западни пътнически самолети.
Руското министерство на транспорта и „Аерофлот“ не отговориха на искания за коментар.
Сглобените в Русия Sukhoi Superjet също са силно зависими от чуждестранни части. Съобщава се за смяна на двигатели, но това и преди е било практика, а този компонент не се счита за елемент от основната конструкция на самолета.
Само въпрос на време“ е базираните в Русия самолети да бъдат „канибализирани“, каза източник от западната авиационна индустрия.
По-новите поколения самолети – A320neo, A350 и Boeing 737 MAX и 787 – имат технология, която трябва постоянно да се актуализира.
В рамките на една година след влизането на санкциите в сила ще бъде „предизвикателство“ да се запазят модерните самолети в експлоатация дори за силно развитата и компетентна инженерна база на Русия, прогнозират западни източници.
Практиката да се премахват части, за да може друг самолет да лети, е известна като превръщането на излезлите от употреба самолети в „коледни елхи“. Макар и сравнително рядко, то най-често е свързано с финансови затруднения и никога не се е случвало в същия мащаб като широко разпространеното преустройство, което се предвижда в Русия, за да се отговори на въздействието на санкциите.
Реактивните самолети могат да бъдат приведени в експлоатация отново, при условие че взетите части бъдат върнати обратно, въпреки че това не би възстановило необходимата проследимост за реактивните самолети, за да навлязат отново на световните пазари.
Много части имат ограничен живот, който трябва да се регистрира.
Близо 80% от флота на „Аерофлот“ се състои от Boeing и Airbus – има 134 Boeing и 146 Airbus, заедно с близо 80 произведени в Русия самолета Sukhoi Superjet-100 към края на миналата година, сочат най-актуалните налични данни.
Според изчисления на Reuters, базирани на данни от Flightradar24, около 50 самолета на „Аерофлот“ – или 15% от флота му, включително самолети, блокирани от санкции – не са излитали от края на юли. А три от седем Airbus A350, експлоатирани от „Аерофлот“, включително един, който сега се използва за части, не са излитали около три месеца.
Руските превозвачи летят по по-малко линии поради санкциите на Запада, което означава, че има неизползвани самолети, които могат да бъдат спрени, обясни един от източниците.
Планът за развитие на руската авиационна индустрия до 2030 г. изчислява, че най-големите предизвикателства пред Русия са свързани с A350 и сериите Q Bombardier, тъй като поддръжката им се извършва в чужбина.
Съветът на руското правителство предвижда „частично демонтиране на определени части от флота от самолети“, което ще запази две трети от чуждестранния флот в експлоатация до края на 2025 г.
Основното предизвикателство ще бъде поддържането на двигателите и сложното електронно оборудване в изправност, каза Пантелеев.
Трудно ще ги поправим“, посочи той.
„Аерофлот“, някога сред най-добрите авиокомпании в света, но сега разчитаща на държавна подкрепа, отбеляза 22% спад в трафика през второто тримесечие на тази година спрямо предходната, показват данните на компанията, след като санкциите ѝ попречиха да лети до повечето западни дестинации.
Осигуряването на доставки от страни, които не са наложили санкции на Русия, е малко вероятно да помогне, тъй като компаниите от Азия и Близкия изток се страхуват да не станат обект на вторични санкции от западните правителства, поясняват източниците.
Всяка отделна част има свой (уникален) номер и ако документите ще имат руска авиокомпания като краен купувач, тогава никой няма да се съгласи да доставя – нито Китай, нито Дубай“, коментира един от тях, добавяйки, че всички части трябва да бъдат известни на Boeing и Airbus, преди да бъдат доставени на крайния потребител.