Поредно правителство опитва да реши вечните проблеми на българския туризъм
Според управленската програма на кабинета „Денков – Габриел“ ще има Гаранционен фонд, дигитализация и подобрение на рекламата
Програмата за управление на България за периода от юни 2023 г. до декември 2024 г. беше приета с решение на Министерския съвет в сряда. От текстовете става ясно, че в областта на туризма правителството ще се опита да реши дългогодишни проблеми в сектора, след като всички други досега се провалиха.
Общо 20 са заложените точки, които трябва да бъдат изпълнени до края на 2024 г. Най-важните, може би, са създаването на Гаранционен фонд за туроператорите, поправки в Закона за туризма, изработване на нови стратегии за маркетинг и реклама на туризма, както и дигитализация на сектора.
Повече от 10 години в България се говори за създаване на Туристически гаранционен фонд. Браншът настоява, правителството обещава, но нищо не става. И така години наред.
В миналото имаше проект от бизнеса за такъв фонд. Въпросът за съществуването му се изостри след няколкото фалита на туроператори в миналото, но единственият ефект от тези сътресения, освен проблемите за клиентите, беше повишаването на цената на полицата „Отговорност на туроператора“. Впоследствие, по време на пандемията, когато заради въведените от държавите ограничения редица пътувания бяха забранени, повечето туроператори поставиха отново въпроса за фонда.
При липсата му и без яснота дали той трябва да се прилага в случай на подобно събитие от световен мащаб, въпросът отново стана актуален. Създаването на Фонда бе специално посочено от няколко партии при преговорите за съставяне на правителство през есента на 2021 г., но въпреки това реални стъпки не бяха направени.
Някакви половинчати действия в посока неговото създаване видяхме едва когато Илин Димитров зае поста служебен министър на туризма. Той проведе срещи с бранша през август 2022 г., но много прибързано и като че ли тайно от сектора – изведнъж през март 2023 г. свика среща, на която представи идеен проект за Гаранционен фонд. Очаквано браншът беше доста изненадан от тази среща, но все пак радостен, че все пак се предприемат някакви стъпки в правилната посока.
Идеен проект
Моделът на идейния проект е разработен от Министерство на туризма в партньорство с Българското актюерско дружество. Превантивен контрол върху дейността на туроператорите, задължителна туристическа застраховка и самият гаранционен фонд – са трите стълба, върху които е разработен идейният проект.
Замисълът е Фондът да покрива изплащането на обезщетения над лимита на отговорността по застраховката в случаи на несъстоятелност, при временна неплатежоспособност (проблем с ликвидността) и при евентуални непредотвратими и извънредни обстоятелства.
При представянето на проекта Economic.bg зададе въпроси към Министерството на туризма откъде ще бъде осигурен първоначалният капитал за създаването на Фонда, както и кой ще го администрира. От ведомството обявиха, че ще бъде посредством кредит, но откъде ще бъде той, както и всякакви други детайли около него, не им бяха ясни.
От представянето на проекта досега нищо не е направено. Тоест, за пореден път оставане на ниво обещание, въпреки че сегашният министър на туризма Зарица Динкова обяви с встъпването си в длъжност, че въвеждането на идейния проект за Гаранционен фонд е един от нейните приоритети.
Дигитализация и рекламата
Другите две важни неща, на които се залага в управленската програма на правителството, са дигитализацията на сектора, както и подобряването на рекламната стратегия на България. Отново две теми, които от години се обсъждат, но отново като че ли без ясен резултат. По отношение на рекламата на България, многократно вече бе казано, че без повече средства, нищо не може да бъде постигнато. Въпреки увеличението на бюджета на ресорното министерство с около един милион лева, средствата, с които разполага, нямат и 30 млн. лв. А според експерти в сектора, всичко под 100 млн. лв. прави страната ни „невидима“.
Припомняме, че бившият служебен министър Илин Димитров предлагаше и промяна във формулата, по която се изчислява бюджетът на ведомството за реклама. Идеята му беше в края на всяка година, когато в Единната система за туристическа информация (ЕСТИ) излязат данните за всички регистрирани туристи, за всеки един от тях да се отделят по 10 лв.
Какви още приоритети си поставя правителството?
- Изменение на Закона за туризма с цел намаляване на административната тежест
- Приемане на законопроект за държавния бюджет 2023 г, с който се запазва намаленото ДДС за заведения и фитнес зали
- Разработване на нова процедура „Гъвкави възможности за заетост и обучения в предприятия с променлив интензитет на дейността” по ПРЧР 2021-2027
- Изготвяне на последваща оценка на въздействието на Закона за устройството на Черноморското крайбрежие (ЗУЧК)
- Изготвяне на единна дигитална карта на страната с интегрирана информация от секторите туризъм, земеделие и култура – участие в междуведомствена работна група под ръководството на МЗХ, с участието също на МК и на МРРБ
- Осигуряване на подкрепа за развитието на туристическите райони чрез одобрени за изпълнение проекти по ОПИК 2014-2020
- Промяна на Методиката за определяне на минималния размер на концесионното възнаграждение за морските плажове
- Изготвяне на проект на Постановление на Министерския съвет за приемане на Наредба за водноспасителната дейност и обезопасяването на водните площи и басейните за обществено ползване Компетентни институции: МЗ - водеща; МТ – партнираща
- Изготвяне на предложения за облекчаване на процеса за издаване на туристически визи за краткосрочно пребиваване на граждани на трети страни в рамките на работна група „Оптимизиране на визовите режими“
- Актуализиране на Националната стратегия за устойчиво развитие на туризма в Република България 2014-2030 г.
- Изработване на Наредба за условията и реда за определяне на местата за временно разполагане на палатки, кемпери или каравани в зона "А" и в зона "Б" извън територията на морските плажове, пясъчните дюни и категоризираните къмпинги
- Популяризиране на различните форми на туризъм – здравен, културен, винен
- Изготвяне на проект на Постановление на Министерския съвет за изменение и допълнение на Наредбата за туристическите информационни центрове