Превозвачите излизат на мащабен протест срещу пакет „Мобилност“ в Брюксел
Транспортният министър Росен Желязков също ще се включи в протеста на 10 януари
~ 2 мин.
Българските превозвачи излизат на мащабен протест на 10 януари в Брюксел. Той е срещу промените в пакет „Мобилност“, които ще влязат за гласуване в Европейския парламент, които са в ущърб на сектора. Това заявиха представители на най-големите браншови асоциации у нас след среща с министъра на транспорта Росен Желязков.
През миналата седмица, след среща на министрите на транспорта на страните от ЕС, бе сключено споразумение, което ограничава правата на българските превозвачи и може да накара много от фирмите у нас да се пререгистрират в други европейски страни. По думите на министър Желязков за блокиращо мнозинство на това споразумение не са достигнали гласовете на 2 страни.
„Мерките са дискриминиращи за нашия бранш. Оставаме в контакт с нашите евродепутати, като се надяваме те да успеят да запознаят в детайли останалите политически семейства, с което да спечелим мнозинство при гласуването на промените“, коментира Желязков.
По отношение на искането на западните европейски страни почивката на водача да се извършва извън кабината, транспортният министър уточни, че това трябва да се случва след изграждането на подходяща инфраструктура. „Относно текста за връщането на шофьорите на всеки 4 седмици у дома или в страната на регистрация на фирмата, ние ще настояваме да се приеме текстът, обсъждан в рамките на нашето европредседателство, а именно това да става по желание и преценка на шофьора“, допълни транспортният министър.
През миналата седмица, след среща на министрите на транспорта на страните от ЕС, бе сключено споразумение, което ограничава правата на българските превозвачи и може да накара много от фирмите у нас да се пререгистрират в други европейски страни. По думите на министър Желязков за блокиращо мнозинство на това споразумение не са достигнали гласовете на 2 страни.
„Мерките са дискриминиращи за нашия бранш. Оставаме в контакт с нашите евродепутати, като се надяваме те да успеят да запознаят в детайли останалите политически семейства, с което да спечелим мнозинство при гласуването на промените“, коментира Желязков.
По отношение на искането на западните европейски страни почивката на водача да се извършва извън кабината, транспортният министър уточни, че това трябва да се случва след изграждането на подходяща инфраструктура. „Относно текста за връщането на шофьорите на всеки 4 седмици у дома или в страната на регистрация на фирмата, ние ще настояваме да се приеме текстът, обсъждан в рамките на нашето европредседателство, а именно това да става по желание и преценка на шофьора“, допълни транспортният министър.
Желязков уточни, че българската страна ще настоява за дерогация (отлагане на прилагането) на текстовете, свързани с въвеждане на забрана да се ползва седмичната почивка в превозните средства, докато не бъде изградена подходяща инфраструктура, гарантираща сигурността на водачите и камионите.
По отношение на въвеждане на правилото за командироване на шофьорите при т.нар. кръстосани операции, при които български камион товари в една от страните членки и разтоваря в друга, министър Росен Желязков заяви, че в ЕП ще бъде защитавана позицията новото правило да важи за управление на превозното средство в рамките на 72 часа или 10 кръстосани операции за месец.
Председателят на Съюза на международните превозвачи Ангел Траков заяви, че браншът е постоянно в контакт с другите засегнати държави и очаква подкрепа за протеста и от тях. Поканени на протеста са и евродепутатите, а министър Желязков уточни, че и той ще участва в него.
Според Петко Ангелов от Камарата на автомобилните превозвачи, пакетът "Мобилност" пристиска "до стената българските превозвачи и няма какво по лошо от това да се случи".