През следващата година Терминал 2 ще е строителна площадка
Концесионерът „Соф Кънект“ има амбиция да превърне Летище София в 5-звезден аеропорт
„Соф Кънект“ има амбиция да превърне Летище София в 5-звездно до 2028 г. Постигането на тази цел минава през цялостно обновяване на аеропорта. На пресконференция днес изпълнителният директор Хесус Кабайеро заяви, че през първите пет години от концесията ще бъдат инвестирани над 70 млн. евро при първоначално предвидени 43 млн. евро. Най-сериозно обновяване предстои на Терминал 2.
Мисията ни е до 2028 г. да станем 5-звездно регионално летище. Имаме план – знаем как да го постигнем, имаме необходимите инвестиции за това и екипния дух“, заяви Кабайеро, цитиран от пресцентъра на концесионера.
Припомняме, че в края на март Кабайеро бе изслушан от Транспортната комисия в парламента. Тогава той заяви, че „Соф Кънект“ е на 30 млн. евро загуба от управлението на столичното летище. Като главни причини за лошия финансов резултат тогава Кабайеро посочи коронакризата и ограничените пътувания. Пред народните представители тоя заяви, че имaт пpинципнa дoгoвopĸa c тpaнcпopтния миниcтъp Hиĸoлaй Cъбeв дa инвecтиpaт пoвeчe oт зaлoжeнитe 43 млн. eвpo пpeз cлeдвaщитe 5 гoдини. Toвa oбaчe нe пpoмeня oбщaтa зaлoжeнa cyмa oт 624 млн. евро пo ĸoнцecиoнния дoгoвop, зaщoтo няĸoи инвecтиции щe бъдaт „издъpпaни“ зa пo-paно.
Обновяването на Терминал 2
На днешната пресконференция Кабайеро разказа повече за стратегията на компанията и за предстоящата трансформация на Терминал 2. Капацитетът му ще бъде увеличен, за да може да поеме полетите, изпълнявани от Терминал 1. Старият терминал пък ще бъде обновен, ще се сдобие с нова функционалност – ВИП и бизнес авиация, но ще запази архитектурната си идентичност.
В следващата година Терминал 2 ще е строителна площадка. Понеже той ще продължи да функционира денонощно, това е нещо като ремонт на автомобилен двигател, докато работи. Можем да се справим с това, за да направим терминала по-приятен за пътниците, но и по-ефективен и автоматизиран от гледна точка на процесите и капацитета“, обясни Кабайеро.
Терминал 2 ще бъде основно реконструиран. Ще бъдат преместени и почти двойно увеличен броят на гишетата за чекин. Заложена е и пълна подмяна на системата за управление на багаж и удвояване на лентите за пристигащ багаж. Вътрешните линии ще бъдат преместени и така пътуващите до Варна и Бургас ще имат достъп до всички удобства на терминала.
Близо 2 хил. кв. метра напълно нови търговски площи, които са обслужвани от Dufry, предстои да бъдат пуснати в експлоатация. Удвоява се и капацитетът на проверката за сигурност – от 6 на 11 пункта. Ще се изградят и 3 допълнителни ръкава, които да обслужват и широко-фюзелажни самолети. Планиран е цялостен редизайн на горното ниво на Терминал 2, където ще се разположат бизнес салоните. Част от трансформацията на терминала е и отделянето на пристигащи и заминаващи пътници според Шенгенските изисквания.
Паркингът на Терминал 2
Ремонт предстои и на паркинга на Терминал 2. Преди няколко седмици бе подписан договор с държавното дружество „Летище София“ ЕАД и така „СОФ Кънект“ вече има права върху проекта за ремонт. Обявена е тръжна процедура и 20 строителни компании вече са проявили интерес. Очаква се да има подписан договор с избраната фирма през юли.
Всичко изброено е огромна инфраструктурна работа, която изисква координация. Както съм споменавал и друг път, за да върви всичко по план, ни е нужна добра координация с държавната администрация“, подчерта Кабайеро.
Привличане на нови авиокомпании
Концесионерът напомни, че работата по активното промотиране на България като дестинация не спира. Ежедневно се водят преговори с авиокомпании за привличане на инвеститори и изграждане на екосистема на летището, която да дава заетост и икономически принос към София и страната.
Работим по над 100 нови дестинации с авиокомпаниите и сме оптимисти, че това е правилната посока“, заяви Хесус Кабайеро.
Стратегията за развитие на летище София се базира на 4 основни стълба. Първият е пътническото преживяване, което включва целия процес по обслужване и формира оценката му за летищен престой.
Вторият стълб на стратегията е ефективност и свързаната с нея финансова резултатност, измерими с най-добрите летища в Европа.
Грижата за околна среда е третият основен акцент за развитието на летището. Концесионерът си поставя за цел намаляване на собствените емисии на парникови газове с 28% до 2026 г. и постигане до 2036 г. на въглеродна неутралност за операции под собствен контрол.
Икономическият и социален принос е четвъртият стълб в стратегията за трансформация, който да допринесе за увеличаване на БВП на страната с почти 1%, като добави стойност не само за София, но и за България като цяло. Това ще бъде резултат от увеличаващата се полетна свързаност и икономическата активност на летището и свързаните компании.