Растежът на българския износ към ЕС се забавя
Статистиката отчита увеличение с 2.2% на годишна база – едно от най-слабите за последните четири години
~ 2 мин.
Износът на български стоки в посока Европейския съюз продължава да расте и през януари, но с един от най-бавните темпове за последните четири години. В първия месец на тази година фирмите са продали на партньорите си от държавите членки стоки на стойност 3.2 млрд. лв., което с 2.2% над нивото от същия месец на 2018 г. За сравнение, през миналата и по-миналата година ръстовете през голяма част от месеците бяха двуцифрени и това компенсираше забавянето, което НСИ отчиташе към пазарите извън ЕС.
През януари се забелязва именно обръщане на тази тенденция. Сега експортът към трети страни расте със 7.5% на годишна база. Стойностният обем в тази посока се оценява на 1.4 млрд. лв.
Детайлна разбивка за януари Националния статистически институт предлага само за държавите извън ЕС. За общия пазар детайлните данни ще излязат следващия месец.
Числата за износът на България към трети страни показват, че продължава свиването на продажбите в посока Турция. Традиционно това е най-големият пазар за български продукти извън ЕС, но след началото на икономическата и валутна криза в страната търговският обмен намалява. През януари южната ни съседка е купила български продукти на стойност 311 млн. лв., което е спад от 12.2% спрямо същия месец на предходната година.
Огромен срив (85%) на износа България отчита към друг традиционно голям пазар за родните стоки – Китай. През януари експортът ни се оценява на едва 1 млн. лв. Китайският пазар е предимно за български суровини, забавянето на икономиката на азиатската държава обаче се отразява върху потреблението на тези суровини и съответно на техния внос. Данните от китайската статистика показаха, че през януари импортът е намалял с 1.5% спрямо година по-рано.
Добрите новини са по линия на продажбите в Северна Америка. Износът на България към САЩ се е увеличил с 80% до 97 млн. лв., а към Канада сме експортирали стоки за 114 млн. лв. (6.7%) ръст. Към Грузия скокът е с над 140% до 93 млн. лв. през януари.
През януари се забелязва именно обръщане на тази тенденция. Сега експортът към трети страни расте със 7.5% на годишна база. Стойностният обем в тази посока се оценява на 1.4 млрд. лв.
Детайлна разбивка за януари Националния статистически институт предлага само за държавите извън ЕС. За общия пазар детайлните данни ще излязат следващия месец.
Числата за износът на България към трети страни показват, че продължава свиването на продажбите в посока Турция. Традиционно това е най-големият пазар за български продукти извън ЕС, но след началото на икономическата и валутна криза в страната търговският обмен намалява. През януари южната ни съседка е купила български продукти на стойност 311 млн. лв., което е спад от 12.2% спрямо същия месец на предходната година.
Огромен срив (85%) на износа България отчита към друг традиционно голям пазар за родните стоки – Китай. През януари експортът ни се оценява на едва 1 млн. лв. Китайският пазар е предимно за български суровини, забавянето на икономиката на азиатската държава обаче се отразява върху потреблението на тези суровини и съответно на техния внос. Данните от китайската статистика показаха, че през януари импортът е намалял с 1.5% спрямо година по-рано.
Добрите новини са по линия на продажбите в Северна Америка. Износът на България към САЩ се е увеличил с 80% до 97 млн. лв., а към Канада сме експортирали стоки за 114 млн. лв. (6.7%) ръст. Към Грузия скокът е с над 140% до 93 млн. лв. през януари.