Къде точно ще минават новите станции на метрото до бул. „Цариградско шосе“
Разширението на третия метролъч започва до няколко месеца, обеща директорът на „Метрополитен“
Последното разширение на метрото от кв. „Гео Милев“ до бул. „Цариградско шосе“ ще започне до няколко месеца. Вече е одобрен Общ устройствен план и регулационен план за строителството на 6-те метростанции по трасето. В момента тече съгласуване на идейни проекти, като това е стъпката преди издаването на разрешение за строеж.
Нещата са в такава фаза, че следващите няколко месеца трябва да имаме готовност за започване на строителството“, заяви изпълнителният директор на „Метрополитен“ инж. Стоян Братоев в интервю за БНР.
Това най-вероятно ще се случи в края на първото или началото на второто тримесечие на годината. Братоев обясни, че е планирано между строителството на линиите до кв. „Левски Г“ и старта на последното разширение до бул. „Цариградско шосе“ да има разлика от една година, тъй като паралелното строителство ще е трудно.
Процедурите за избор на изпълнители също са на финална фаза, като вече са подписани 5 от шестте договора за строителство и надзор. По думите на Братоев 6-километровото разширение ще превозва около 70 – 80 хил. души дневно.
Той обясни и откъде ще минава трасето на разширението. То ще започва от ул. „Шипка“ и ще минава под парка на Военна академия на дълбочина над 20 метра. След като излезе, първата станция ще е на бул. „Ситняково“. Сегашният подлез с 4 входа ще бъде и вход на метростанцията. Втората станция ще е разположена на кръстовището на ул. „Гео Милев“ и ул. „Коперник“, при кръстовището на Зала Фестивална. Третата станция ще е в жк. „Слатина“, преди Слатинска река. Оттам ще минава изцяло подземно през квартала и ще излезе на бул. „Шипченски проход“, където ще е четвъртата станция. Петата метростанция ще е пред зала „Арена Армеец“, като освен изход на булеварда, ще има и директен такъв на територията на София Тех парк. Последната станция ще е в южния локал на бул. „Цариградско шосе“, след спирката на „Окръжна болница“. Съществуващият подлез ще бъде вход на новата станция. Под булеварда ще се изгради тунелна пешеходна връзка, която ще стига директно до района на бизнес център „Мегапарк“.
Новата станция между „Люлин“ и „Обеля“
Относно обявената нова станция между кварталите „Люлин“ и „Обеля“, Братоев обясни, че тя е била предвидена още през 2001 г. Разстоянието между двете спирки – „Сливница“ и „Обеля“ – е по-голямо от това между останалите. По думите му в района е предвидено освен изграждането на нова жп гара, но и на нова автогара. Включвайки към тях и въпросната метростанция, така ще се изгради интермодален възел.
Братоев напомни, че по линия на „Механизма за свързване на Европа“ НКЖИ прави реконструкция на жп линията София – Волуяк, което включва и изграждането на новата жп гара при „Обеля“. Станцията на метрото ще има директна връзка с пероните.
Хората ще имат пряка връзка с метрото и ще имат стимул да използват жп линията. Няма да идват и да се чудят къде да паркират.“
За момента не се предвижда продължение на метрото към бул. „Рожен“ в кв. „Илиянци“. Участък е бил разглеждан като вариант, когато е започнало строителството на втората линия. По думите на Братоев обаче натоварването е било по-голямо при „Надежда“, а „Илиянци“ все още не е оживен достатъчно.