Разширението на „Тракия“ може да започне едва през 2026 г.
Работна група работи по промени в ЗУТ за съкращаване на административните процедури в инвестиционния процес, заяви регионалният министър Андрей Цеков
Разширението на магистрала „Тракия“ с още две платна, т.е. по едно във всяка посока, може да започне едва след 3 години. Това прогнозира регионалният министър Андрей Цеков, отговаряйки на депутатски въпрос относно изчерпания ѝ транспортен капацитет. По думите му това е „оптимистичният вариант“.
Министърът обясни, че след 3 години, т.е. евентуално през 2026 г. ще са приключили всички административни процедури, през които трябва да се мине, за да се стигне до разрешение за строеж.
Колко време ще отнеме строителството и колко ще струва, ще стане ясно, когато се стигне до прединвестиционно проучване и идеен проект. На този етап не е ясно и дали ще се разширява цялата магистрала или само определени отсечки от нея.
Имайки предвид административните процедури до разрешение за строеж може да се стигне в рамките на 3 години.“
Цеков заяви, че първи стъпки по разширението, което предвижда добавянето на още една лента за движение в двете посоки, са направени през лятото. Била е възложена поръчки за оценка на въздействието върху пътната безопасност. Оценката трябва да е готова през пролетта на 2024 г., когато ще се премине към прединвестиционни проучвания.
Запитан от Емил Янков („Възраждане“) дали тези срокове не могат да бъдат съкратени, Цеков заяви, че в инвестиционният процес в България има свръх бюрократщина. По думите му е нужна дълбока реформа по отношение на териториално устройствените процедури, съгласуването на проекти, екологичните процедури и разрешенията за строеж.
Цеков допълни, че в момента, ако се спазват всички процедури, реализацията на инвестиционната идея до началото на реалното строителство отнема около 5 години. Именно заради това в „следващите месеци“ работна група ще предложи по-дълбока реформа в Закона за устройство на територията (ЗУТ) по отношение на националните обекти.
Това е реалността. Апелирам и Вие да подкрепите реформа за облекчаване на административната тежест в инвестиционния процес.“
През „Тракия“ по данни на Агенция „Пътна инфраструктура“ средно на ден преминават над 15 хил. пътни превозни средства, като от София до Пловдив има 33 хил. преминавания. Министърът допълни, че през летния сезон тези цифри нарастват многократно. Именно заради това капацитетът на магистралата е изчерпан със сегашните ѝ габарити.
Припомняме, че за изчерпания капацитет на магистралата заговори бившият регионален министър Иван Шишков, но той планираше разширение в първите около 168 километра – от София до Оризово.
Магистралата бе завършена изцяло преди около 10 години, но определени участъци вече се нуждаят от основен ремонт. Припомняме, че проверка на Шишков установи по-тънък и некачествен асфалт на два лота – от Стара Загора до Ямбол. Дължината им е общо около 70 километра, като те ще трябва да бъдат ремонтирани основно. До момента темата не е била коментирана от сегашния министър.
На този фон само преди дни АПИ отвори ценовите оферти за основен ремонт на две дублиращи трасета на магистралите „Хемус“ и „Тракия“, които могат да разтоварят трафика. Между 1.5 и 1.7 млн. лв. без ДДС може да струва километър от основния ремонт на първокласните пътища.