Риск от масови съкращения грози авиоиндустрията
В световен мащаб 2.95 млн. души работят в този сектор
Пътническият аеротрафик в световен мащаб почти „умря“ заради разразилата се епидемия от коронавирус. Това означава, че вероятно служителите на много авиокомпании скоро ще останат без работа за постоянно или временно, пише CNN Business.
Авиокомпаниите вече започнаха да редуцират персонала си, като препоръчват на голяма част от хората да вземат отпуск. Към момента няма постоянни съкращения, но някои от компаниите вече прекратиха наемането на нови служители, което пък от своя страна би могло да навреди на авиокомпаниите да запълнят работните си места, когато епидемията отшуми. „Всяка компания трябва внимателно да планира всяка своя стъпка“, заяви консултантът Михаел Бойд.
Базираният в Хонконг превозвач Cathay Pacific е най-яркият пример за това как вирусът влияе върху индустрията. Компанията намали полетите си с 40% и накара всички 33 000 свои служители доброволно да вземат тримесечен неплатен отпуск до края на месец юни. Cathay Pacific имаше финансови затруднения още преди избухването на епидемията от COVID-19.
Lufthansa, която преди дни обяви, че съкращава 50% от полетите си през следващите седмици, заяви, че преговаря със синдикатите на компанията за намирането на вариант как да се избегнат съкращения на персонала. Авиокомпанията на Обединените арабски емирства, която също като Cathay Pacific зависи изцяло от международните пътувания, помоли голяма част от служителите си да излязат в неплатен отпуск. Тези оперативни промени са довели до изразходване на повече ресурси от компаниите, отколкото първоналчално са очаквали, коментират техни представители.
По-рано United Airlines (UAL) и JetBlue (JBLU) обявиха съкращения в своите графици и заявиха, че ще коригират нивото на персонала. United Airlines намалиха задграничните полети с 20%, а вътрешните полети и канадските с 10%. Авиокомпанията обяви, че също е предложила на служителите си неплатен отпуск и е „замразила“ наемането на нови. JetBlue, която съкрати с 5% пътуванията си, заяви, че „замразява наемането на нови служители дори и в центровете си за поддръжка на самолетите“.
Според Международната асоциация на въздушния транспорт 2.95 милиона души работят в авиокомпании. Около 462 000 от тях са в Съединените щати, твърди американският департамент по труда. Така дори 5% спад в заетостта на авиокомпании би довел до около 150 000 загубени работни места по целия свят и над 20 000 в Съединените щати.
След атентата на 11 септември 2001 г. американските авиолинии съкратиха 62 000 работни места през трите месеца след инцидента, което представлява 11% от заетостта в индустрията по онова време. Експерти твърдят, че в сегашната ситуация на епидемия от коронавирус няма опасност за чак толкова големи съкращения, тъй като в момента персоналът в тази индустрия е доста по-оптимизиран, казва Бойд. Спадът в нивата на заетост вероятно няма да съответства на спада на капацитета на повечето авиокомпании, смята той.
„Не можете просто да съкратите 10% от персонала, когато съкратите 10% от полетите“, каза той. „Вместо да работи осем полета на смяна, ръководител на багаж може да работи с шест полета. Но това все още е пълна смяна“, уточнява той.