Автомобилният гигант Stellantis – роди (ли) се нова звезда
Съюзът между Fiat и Peugeot идва в труден момент за индустрията, когато играчите търсят път към бъдещето
Две съперничещи си компании направиха стратегическа крачка една към друга и се обединиха в мегаструктурата Stellantis в опит заедно да се изправят пред скъпите предизвикателства на новата автомобилна ера. С поглед към надвисващата сянка на търговските мита, правилата за емисиите и неизбежната електрификация, американско-италианската Fiat Chrysler и френската PSA Group най-накрая скрепиха дългоочаквания си съюз.
Амбициите за бъдещето на компанията са големи, а инвеститорите им гласуваха кредит на доверие още в първия ден на борсовата търговия. Книжата на новия играч поскъпнаха със 7.5% в понеделник следобед след пускането им на борсите в Милано и Париж. Във вторник Stellantis направи дебюта си и на Нюйоркската фондова борса.
Звездни надежди
Очакванията за бъдещето на компанията са големи и са закодирани дори в името ѝ, което произлиза от латинската дума „stello“ и означава „да озарява със звезди“.
Stellantis обаче не дава началото на нова марка, а само наименование на холдинговата мегаструктура. Под нейната шапка ще продължат да се произвеждат 14 автомобилни бранда, сред които Fiat, Maserati, Alpha Romero Jeep, Dodge, Ram, Peugeot, Citroen, Opel и DS. Заедно всички те ще представляват около 9% от световния автомобилен пазар. Статистиката сочи, че през 2019 г. под тези марки са произведени 8 млн. превозни средства. Сливането превръща Stellantis в четвъртия по големина производител и третия по приходи, с работна сила от над 400 000 души.
Всичко това дава надеждата, че заедно двете групи ще могат да направят по-смела крачка към чистите автомобилни технологии. „Предстоящото десетилетие ще предефинира мобилността: възнамеряваме да играем водеща роля в това ново бъдеще“, каза председателят на Fiat Джон Елкан.
През ноември главният изпълнителен директор на PSA Карлос Таварес пък каза, че:
ще оцелеят само най-ловките, с дарвинов дух.“
Предизвикателствата…
… са много и са свързани с трансформация към електрическа мобилност, преосмислянето на концепцията за използването на употребявани автомобили и не на последно място – кризата около коронавируса, която удари търсенето и производството.
Автомобилната индустрия вече вървеше надолу, когато внезапно избухна и COVID-19 пандемията. От 94 млн. през 2017 г. годишните продажби се бяха свили до 90 млн. още през 2019 г. По данни на HIS Markit коронавирусът нанесе допълнителен удар и ги сви до 76.5 млн. през 2020 г.
На този фон автомобилните производителите са изправени пред сериозни финансови предизвикателства. Те трябва да намерят как да покрият разходите за разработване на иновативни технологии, производство и покупки, докато междувременно се борят с конкурентите си в условия на търговски войни. Търсенето на нови автомобили е под натиск и на фона на зараждащата се споделена мобилност – услуги като Uber или пък Spark в България например все повече прилягат към начина на живот на динамичното младо поколение.
Производителите са изправени и пред допълнителната регулаторна тежест в Европа заради новите правила за емисиите.
Всичко това ускори темпа на сключване на партньорства. През юли Volkswagen заяви, че ще работи с Ford Motor върху електрически и самоуправляващи се автомобилни технологии, докато Toyota Motor укрепва връзките си с играчи като Subaru и китайската BYD Co. Kонгломератът, който притежава Jaguar Land Rover заяви, че е отворен за партньорства, но не планира продажба.
Пътят до логичния тим
PSA бе представен като логичен партньор за сливане с Fiat заради допълващите се продукти и географско проникване. Но преди тази идея да узрее, американско-италианската компания имаше други апетити – към обединение с Renault. Сделката щеше да създаде третия по големина производител на глобалния пазар, ако обаче тя не се беше провалила след намеса на френското правителство, най-големият акционер в Renault.
Това се случи през юни 2019 г. По онова време Карлос Таварес пък е все по-решен да възстанови позициите на Peugeot в САЩ - пазар, от който компанията излезе през 1991 г.
Матиас Хек от Moody's определя сливането като добро както за френските, така и за италианските производители. Според него то ще „подобри тяхното глобално покритие, като те ще могат да си сътрудничат на технологично ниво и в различни сегменти, като ще спестят пари чрез синергията и опита на PSA при определянето на точни цени и управлението на разходите“.
След всички перипетии финализирането на сливането между двете компании се случи официално в събота. В обединението всяка от тях участва с дял от 50%. По-големи от Stellantis по производство са само Volkswagen, Toyota и френско-японската групировка Renault-Nissan.