Само с иновации можем да останем конкурентни на пазара
Линията продукти „Брей!“ се роди с идеята да отговорим на търсенето на качествени български продукти с традиционен вкус
Иван Чернев, председател на УС на Kaufland България:
Иван Чернев е председател на УС на Kaufland България от февруари 2018 г. Управлявал е различни отдели в структурата на Kaufland в Германия и други държави. В България идва от мениджърска позиция в Kaufland Словакия. Той е дипломиран икономист от Университета в Нидерайн, Германия.
– Г-н Чернев, каква картина на потреблението очертаха продажбите на Kaufland България по време на изолацията през тази пролет?
– След обявяване на извънредното положение картината у нас не беше по-различна от тази във всички останали европейски страни. Съвсем в началото хората бяха притеснени и започнаха да пазаруват най-необходимото - брашно, олио и захар, варива и консерви, хигиенни продукти. Постепенно търсенето влезе в обичаен ритъм, като се видя, че има стока. В България не допуснахме липса на продукти и празни рафтове. Съвсем логично отчетохме спад в продажбите във високия ценови клас, както и на нехранителни стоки. Много хора загубиха работата си и това доведе до по-свито потребление, което за нас беше ясен сигнал да адаптираме ценовите си предложения така, че всички клиенти да продължат да осигуряват необходимите продукти за своите домакинства според възможностите си, без да правим компромис с качеството на продуктите.
– Какво показват финансовите резултати на Kaufland България за периода на изолация – в сравнение с година по-рано?
– През първите седмици след обявяването на извънредното положение отчетохме по-малък брой клиенти - с 40-50% спрямо същия период на миналата година. Хората започнаха да пазаруват по-рядко, но с по-висока средна сметка, която по наши разчети нарасна с 20 до 30% в различните градове.
– Как българските производители стават ваши партньори?
– С всички производители, с които работим, споделяме обща визия за високо качество на продукцията. Преди няколко години в Kaufland направихме допълнителна крачка в тази посока, като решихме не просто да изискаме от тях сертификация, а да им помогнем финансово да се сдобият с нея, осъзнавайки, че за повечето това е непосилно бюджетно перо. Така финансирахме 11 фермери по програмата на Световната банка, които се сертифицираха по международния сертификат Global G.A.P. В резултат на това производителите имат възможност да намалят наполовина торовете и препаратите за растителна защита и да оптимизират производствените си разходи, което се отразява върху по-високото качество на продукцията им.
– Кое е най-голямото неразбиране, с което в България все още не сте се преборили?
– Търговските вериги са едни от най-големите работодатели в страната, едни от най-големите данъкоплатци, но също така и инвеститори с важна роля за националната икономика и за развитието на местните общности. Kaufland България по структура е международна компания, но по своята същност е българска. От близо 15 години се развиваме тук, имаме над 6000 български служители в 34 града в страната. До момента сме инвестирали над 1.4 млрд. лв., като над 123 млн. лв. са вложени само в последните 2 хипермаркета, които отвориха врати във Велико Търново и Варна. За последните две години сме инвестирали 22.5 млн. лв. в нашия екип и близо 55 млн. лв. в осигуровки.
– Kaufland България създаде собствена марка, наречена „Брей!“. Защо?
– Нашата първа собствена национална линия продукти „Брей!“ се роди с идеята да отговорим на търсенето на качествени български продукти с традиционен вкус. Разработена е само с български производители.
– Какъв път извървяхте, докато „Брей” влезе в Kaufland?
– Работихме целенасочено над година и половина. Започнахме с обстойно проучване на пазара и организирахме стотици дегустации на родни продукти с цел да изберем възможно най-качествения референт за продуктите ни от марката. Направихме конкурс, след който започна същинската ни работа заедно с 20 производители от 15 региона. Година преди официално да представим марката на пазара, се насочихме към визуалното й оформление и избора на име.
– Какво сочат продажбите на стоките с марка „Брей!” – обичат ли българите българското производство?
– Традиционно висок е интересът на българския потребител към родната продукция. Резултатите, които „Брей!“ постигна само за месец, показват, че подходът ни е правилен. Отчетохме продажби на близо 750 хиляди продукти „Брей!“. Сред тях са 260 000 продадени кофички кисело мляко, които се равняват на 104 тона, над 100 000 продадени бройки колбаси и пресни месни продукти, 76 000 бурканчета лютеница и 56 000 бурканчета домашни сладка, които се равняват на 14 тона.
– Големите търговски вериги оставят все по-малко територия за малките магазини, в които обикновено намират място стоки на малки производители. Те и не биха могли да влязат във веригите. Как да се развърже този възел?
– Числата показват, че делът на модерната търговия в България е много нисък в сравнение с другите страни от Източна Европа или пък със Западна Европа, където делът на първите пет компании в модерната търговия стига до 90%. В България делът на т. нар. малки магазинчета е висок и клиентите са тези, които ще определят дали и как това ще се променя. Малките производители намират място в нашите хипермаркети. Категоричен пример за това са фермерските ни щандове. Развиваме ги от две години и в тях място намира качествената продукция на 21 малки мандри и семейни ферми.
– Каква е „цената” на промоциите в една голяма търговска верига?
– Цената никога не е за сметка на качеството. Но наред с качеството, тя е съществена част от нашето обещание към клиента.
– На пазара освен търговци и производители има и потребители. Какво ще кажете за тях?
– Потребителите са тези, които диктуват нашия бизнес и са в основата на т. нар. категориен мениджмънт, който в Kaufland налагаме вече над две години. Това означава, че адаптираме и оформяме асортимента ни изцяло спрямо търсенето и желанията на клиента, при висока летва в качеството на продукцията. Поведението на потребителите е динамично и ако и ние не се променяме заедно с тях чрез иновации, ставаме неконкурентоспособни.
– Модерна търговия – какво да разбираме под това понятие в този момент?
– Модерната търговия е високият критерий за качество, свежест и добри цени, еднакъв за потребителите във всеки един магазин навсякъде в страната. Това е секторът, който въвежда иновации и модерни практики в потреблението от цял свят, инвестира прозрачно с ясна визия в национална и регионална икономика, развива и се грижи за служителите си и въвежда еднакви в чужбина и у нас високи стандарти на работа.
– Kaufland развива и свой IT хъб в България. Кое го наложи и какви са перспективите пред него?
– В нашия динамичен бизнес се променяме чрез иновации, за да имаме водеща роля. Развитието на IT хъбове е логично за нашата група - базираната в Германия Schwarz, която е най-голямата европейска група в сектор търговия. Kaufland Service IT HUB стартира дейността си през 2017 г. с екип от 9 софтуерни разработчици, а в момента те са над 200. Компанията е част от технологичната компания Schwarz IT, която създава решения и процеси за цялата Schwarz. За по-малко от две години Kaufland Service IT HUB се превърна в един от водещите хъбове за Schwarz IT и най-големият извън Германия, който се включва в разработването на технологии, които подобряват изживяването на клиентите в над 11 500 хипермаркета и подпомагат работата на над 400 000 служители на групата.