Санирането с парите по Плана вероятно ще е неефективно
Заложените средства ще стигнат за обновяването на около 1200 сгради, или само 2% от жилищния фонд, който има нужда от саниране
България има достъп до 1.4 млрд. лв. по линия на Плана за възстановяване и устойчивост за инвестиции в енергийно обновяване на многофамилните жилищни сгради. Кандидатстването ще започне на 15 ноември. Средствата за добре познатото саниране обаче може да се окажат недостатъчни заради заложеното 100-процентово финансиране на сградите, кандидатствали при първия етап на програмата. При така заложения механизъм по ПВУ ще бъдат обновени около 1200 сгради.
Това стана ясно по време на конференцията „Устойчиво енергийно обновяване на жилищния сграден фонд“, организирана от „Климатека“, Центърa за енергийна ефективност „ЕнЕфект“ и инициативна група „Да обновим България“.
По ПВУ е заложено отпускането на средствата да става на два етапа. При първия ще може да се кандидатства до 31 март 2023 г., като сдруженията на собствениците ще получат безвъзмездно 100% от средствата за саниране. Вторият етап за кандидатстване ще продължи до 31 декември, 2023 г., като одобрените жилищни сгради ще получат 80% безвъзмездна финансова помощ от плана, а останалите 20% ще са за сметка на собствениците.
Около 66 хил. жилищни сгради имат нужда от обновление, по данни от Националната стратегия за сградния фонд. Така на пръв поглед солидната сума от 1.4 млрд. лв. ще стигне за едва 2% от всички сгради, които подлежат на саниране, коментира изпълнителният директор на „ЕнЕфект“ Драгомир Цанев. Според него трябва да бъде сменен модела на финансиране на сградите и да не се поемат разходи на 100% от държавата. Със самоучастие на собствениците, по-широк кръг от хора биха се възползвали от заложените средства по програмата за саниране. Идеята на „ЕнЕфект“ е постепенно във времето да се премине към 50% самоучастие.
Сега взимаме от всички и даваме на малко. Около 95% от българите нямат достъп до обновяване на жилищата, което е несправедливо. Сградите в малките градове отново ще са оставени на произвола на съдбата. Няма и паралелна програма за тези, които остават извън борда“, коментира Цанев.
Несправедливост, контрол?
Технически паспорт и енергийно обследване на сградите ще са сред нужните документи за кандидатстване. Разходите на одобрените за саниране, ще бъдат възстановени след това. На тези, подали документи след 31 март 2023 г. направените разходи няма да бъдат възстановявани. Според Цвета Наньова, заместник-председател на „Българската фасилити мениджмънт асоциация“ трябва да отпадне възможността за връщане на първоначалната инвестиция в изготвянето на документите, защото е несправедливо за отпадналите.
Тук има една много малка промяна, която всъщност може да се окаже препъни камък и трябва да се познава от гражданите. Сега те ще са отговорни за качеството на енергийното обследване и мерките, препоръчани в техническите паспорти. Те трябва да са отговорни към това, сигурен съм, че ще бъдат отговорни, защото ще платят тези разходи от джоба си“, коментира пред Economic.bg Цанев.
Оттам нататък топката отново е в общините, защото те ще упражняват надзора. По думите на Цанев гражданите трябва да бъдат много взискателни към тях, но и да предупреждават контактните лица от общините при евентуални проблеми, „така че и строителният надзор да си свърши работата и да не приема изпълнени дейности с очевидни или не толкова очевидни грешки.“
През последните 6 години са обновени около 3000 сгради, което е под 1% от сградния фонд в България. Средно на година безплатно се санират около 200 сгради. Около 66 хил. сгради имат нужда от обновление, което означава, че на България ще са ѝ нужни 200 години, за да реновира всички сгради с държавни пари.
По думите на изпълнителния директор на „ЕнЕфект“ с всяко едно ново управление на МРРБ са се провеждали срещи, на които са се обяснявали принципите и недостатъците на програмата.
Проблемите се разбират на техническо равнище от административния персонал, но липсва политическа воля да се осъществят необходимите реформи. Наблюдаваме много сериозни задръжки към преминаването от 100-процентов грант към по-ниския. Въпросът е какво ще обясним на хората, до които не стигне не 100 или 80-процентов грант, а никакъв. Това обяснение го дължим на цялото общество“, заяви Цанев.
Реформите и проблемите на общините
Получаването на средствата, заложени в ПВУ, минава през реформи – промени в Закона за устройство на етажната собственост, които бяха подготвени от служебното правителство, но все още не са внесени в парламента. Дефиницията за „енергийна бедност“ също трябва да бъде приета и определена до март следващата година. Според изпълнителния директор на „ЕнЕфект“ политическата нестабилност може да окаже отрицателно влияние върху качеството на реформите. Въпреки това Цанев смята, че няма риск за финансирането на програмата.
Това, което ме притеснява е ,че реформите могат да бъдат качествени и не толкова качествени. За момента не виждам риск за тази програма, тъй като е една от първите, които трябва да започне и една от най-важните. Предполагам, че финансирането ще стигне до България. Все пак трябва да имаме едно наум и да настояваме тези реформи да бъдат проведени и изпълнени възможно най-добре“, заяви Цанев.
В последния момент стана ясно, че програмата отново ще бъде поверена на общините. През юни, по време на кабинета „Петков“, регионалното министерство имаше идея на първия етап сдруженията да кандидатстват директно във ведомството, а след това чрез обществени поръчки да бъдат избрани специализирани компании, които да оперират в шестте района за планиране и да управляват програмата. С идването на служебното правителство обаче стана ясно, че процедурата по кандидатстване ще се управлява от общините. Те ще трябва да входират всички проектни предложения в МРРБ.
Липсва информация ние какво да правим като община. Миналата година се говореше за оптимизация на администрацията, сега програмата пак е при общините. Ако бяхме съкратили персонала, сега нямаше кой да поеме тази работа“, коментира Тодор Попов от Община Габрово.
Качеството
Проф. Димитър Назърски от „Българската асоциация за изолации в строителството“ (БАИС) коментира, че при предишните програми е било заложено сградите да постигнат клас C на енергийна ефективност, а при сегашната – клас B. За това голямо значение ще играят материалите и тяхното качество. Професорът припомни, че при старите програми се е разчитало единствено на опита на работниците от строителните фирми. Нещо повече – строителните фирми са търсили топлоизолация с по-ниска плътност, за да е по-евтино. Така дори производителите влошиха продукцията си, коментира професорът.
Сега не трябва да вървим по същата пътека. Общините трябва да изискват повече. Това, което е налично като топло и хидроизолация, трябва да се реновира и да се добави нов топлоизолационен слой, а не да се маха всичко до основи.“
По думите му дори собствениците трябва да следят как се прави санирането, защото на надзора много не може да се разчита. Професорът отбеляза, че при проблем с конструкцията на сградата, не може да се прави енергийно обновяване. БАИС ще издаде подробно ръководство по отношение на топлоизолацията до края на годината. Целта е да се подпомогнат строителните фирми, инвеститорите, надзорниците и гражданите.
С добри материали, но лошо изпълнение ще получим единствено лош продукт", посочи Назърски.