Собственикът на Viber пуска свой езиков модел, подобен на ChatGPT
Компанията има голямо количество „много уникални“ данни, върху които да обучи своя LLM
Rakuten, компанията майка на Viber, планира да пусне свой собствен езиков модел с изкуствен интелект, съобщи главният изпълнителен директор на компанията в интервю за CNBC. С хода си японският гигант, развиващ дейности в сфери от финтех до електронна търговия, ще опита да се присъедини към други технологични фирми, разработващи бързо развиващата се технология.
Хироши „Мики“ Микитани заяви, че компанията работи по свой собствен голям езиков модел (Large Language Model, LLM). Това са огромни алгоритми, обучени върху огромни масиви от данни, които са в основата на приложения за изкуствен интелект като ChatGPT на OpenAI.
Rakuten поддържа широк набор от дейности – от банково дело до електронна търговия и телекомуникации – и това, както поясни Микитани, е осигурило на компанията голямо количество „много уникални“ данни, върху които да обучи своя LLM.
Никой не разполага с такъв набор от данни като нас“, добави той.
Компанията планира да използва модела с изкуствен интелект вътрешно, за да подобри оперативната ефективност и маркетинга с 20%. Но също така се планира той да бъде предлаган и на други фирми.
„Можем лесно да ги научим [фирмите], да го опаковаме и да им предоставим платформата, за да могат напълно да го използват за своя бизнес“, каза Микитани.
Главният изпълнителен директор добави, че Rakuten ще „има нещо в рамките на няколко месеца“. Точен график за стартиране няма.
Към днешна дата водещите американски и китайски технологични гиганти пускат свои собствени големи езикови модели. OpenAI, Amazon и Google са сред най-забележителните в САЩ, а в Китай това са Baidu, Alibaba и Tencent.
Японските фирми изостават донякъде от американските и китайските си колеги. Но те се опитват бързо да наваксат. Телекомуникационната група NTT обяви този месец, че нейният патентован LLM ще бъде достъпен през март. Телекомуникационното подразделение на SoftBank обяви през ноември, че собствената ѝ генеративна платформа за изчисления с изкуствен интелект вече функционира.
Японските фирми имат възможност да създадат LLM, специфични за японския език, което потенциално може да им даде предимство пред техните американски и китайски съперници на местния пазар.
Микитани заяви, че навлизането в AI ще осигури на Rakuten „огромен растеж на печалбата“.