Старите коли у нас - масово с превъртян километраж
От Съюза на българските автомобилисти (СБА) предлагат тази практика да се криминализира
~ 2 мин.
Почти всички коли у нас, които се продават на старо, са с превъртян километраж. Това посочват автомонтьори пред бТВ. От Съюза на българските автомобилисти (СБА) предлагат тази практика да се криминализира с поправки в Наказателния кодекс. Текстовете ще бъдат внесени днес в Народното събрание.
Над 4 милиона са регистрираните автомобили в България към юни 2016 г. От тях едва 4%, или около 155 000, са нови - на между 0 и 5 години. На около и над 20 години са 45% от автомобилите у нас - над 1,8 милиона бройки.
Около 80% от вноса на стари коли е от Германия и Италия.
Статистиката показва, че от превъртане на километража, щетите за потребителите в Германия са 6,8 милиарда евро. Там превъртането е криминализирано.
В Германия е изчислено, че средно с 30% е по-висока цената на автомобила, когато километражът е манипулиран. Това прави средно 3400 евро на автомобил.
Предложението на СБА предвижда от 1 до 3 години затвор за тежките нарушения и глоби до 6000 лева за по-леките нарушения, каза инж. Емил Панчев, председател на СБА.
В Белгия санкциите са също до 3 години затвор, но глобата е до 10 000 евро.
Освен икономическите щети, има и сериозни рискове за безопасността.
Специална апаратура, наречена "шпионин", която се ползва в Германия, може да установи с вероятност до 10 000 километра точните навъртяни километри от един автомобил. Работи с ултразвук и измерва износването на двигателя по три точки. Прави се сравнение с чисто нов двигател и така се правят изчисленията за реалните изминати километри.
Най-точният, но платен вариант, е да се отвори досието на колата в оторизирания сервиз на марката.
Председателят на Асоциацията на вносителите на автомобили Христо Христов призна в студиото на „Тази сутрин”, че също е превъртал километражи, но това било отдавна и с малко. „Фирмите, които продават автомобили в България, в голяма степен са излъгани – превъртането става и извън България”, посочи той.
Неговото предложение е когато се купува кола без сервизна история, клиентът да има право да провери състоянието й при механик и при установено значително разминаване с декларираното да може да развали или предоговори сделката.
Настимир Ананиев от транспортната комисия в парламента посочи, че и в момента в НК има текст, който е относим към манипулирането на километражите – чл.209 (подвеждане), но сега ще бъде добавена и конкретика. Сред вариантите за по-информиран избор на нов автомобил са записване на километрите на митницата и отваряне на базата данни на ДАИ за километрите, записани при годишния технически преглед.
Колко опасна е всъщност измамата с километрите? Според анализ, по който Ананиев работи, около една трета от катастрофите у нас са по вина на състоянието на автомобилите.