Свръхзвуковите самолети се завръщат в пътническата авиация
Започва новата епоха в свръхзвуково пътуване
Свръхзвуковите самолети се готвят за завръщане в пътническата авиация. На много места по света въздухоплавателни компании и организации, включително Американската космическа агенция (НАСА), разработват технологии, които ще позволят на пътниците отново да летят със скоростта на звука. Първият от тези нови самолети може би ще полети през 2020 г.
„Просто не съществува технология за създаване на ново поколение практични и ефикасни свръхзвукови пътнически самолети“, е мнението на Дъг Никълс, шеф на авиационната компания „Аерион“, която подкрепя съживяването на този вид въздушен транспорт. В момента технологията е обновена и компаниите вече надушват големи печалби. Въпреки широко разпространяваните информации, че последният свръхзвуков самолет „Конкорд“ е бил водещ по загуби, Бен Лорд, председател на групата „Сейв Конкорд“, не е съгласен.
Той припомня факта, че през последните шест месеца от използването на този вид самолети, „Бритиш ейруейз“ има нетна печалба от 54 млн. паунда при експлоатацията на само пет самолета. До момента „Сейв Конкорд“ са събрали 40 млн. паунда и се стремят да реализират още 120 млн. паунда, за да успеят да върнат „Конкорд“ на работа в „Бритиш еъруейз“. Макар реализирането на целта да е отложена за бъдещето, „Конкорд“ ще има конкуренция. Вече се разработва ново поколение от по-малки, но по-ефикасни сръхзвукови самолети, които ще се появяват на скъпия пазар.
За да бъде избегнато ограничението за преминаване на звуковата бариера само над океана, компаниите разработват технология за „тих звуков взрив“, която може би ще бъде готова в следващите 1-2 г., предполага Никълс. Ако и когато това бъде постигнато, свръхзвуковите машини ще могат да летят бързо и над сушата, което ще отвори още повече дестинации и ще направи тези самолети по-привлекателни за пътниците.
В сътрудничество с „Еърбъс“ „Аерион“ започва инженерна работа, необходима за изграждането на свръхзвуков бизнес самолет AS2. Корпорацията „Аерион” показа новия самолет през септември 2014 г., тогава започнаха и тестовите му полети. Стойността му се оценява на около 120 милиона долара.
Предвижда се той да е проектиран за близо 20 души, чийто първи полет с машината е планиран за 2021 г. Според компанията до 2035 г. на световния авиационен пазар за свръхзвуков бизнес ще има около 600 от специалните самолети.
Ако това бъде постигнато, то ще предизвика нова епоха от интерес към свръхзвуково пътуване, което ще бъде съпътствано и с разработването на по-големи свръхзвукови самолети.
Това лято завърши двугодишната стартова работа по дизайна от „Спайк Еърспейс“ – следващият свръхзвуков самолет, който се очаква да навлезе на пазара. Резултатът - S-512, ще може да лети 1,6 пъти по-бързо от звука и да превозва 18 пасажери в луксозния си салон. Компанията твърди, че нейният продукт ще бъде „необходимост“ за хората, чийто бизнес изисква много пътувания на дълги разстояния.
Разработва се и концепцията на 80-местен бърз пътнически самолет. Формата му намалява шуме при преминаване на звуковата бариера от остър взрив до далечен тътен, което би го направило приемлив за пътуване и над земята. Благодарение на вложените в проекта новости, се откриват добри възможности пред този самолет, казва пред медиите Майкъл Буонано, мениджър от „Локхийд Мартин“ на програмата НАСА N+2, съобщи в. „Гардиан“.
През юли „Еърбъс“ получи американски патент за изключителен концептуален самолет. Като излита от конвенционална писта, „Конкорд-2“ ще се издига вертикално във въздушното пространство като ракета. Това означава, че при преминаването на звуковата бариера, звуковият взрив ще се носи успоредно на земната повърхност, а не вертикално към нея. При скорост от 4,6 пъти повече от звука разстоянието от Лондон до Сан Франциско ще бъде взимано за три часа.
На 23 ноември 2003 г. последният свръхзвуков пътнически самолет “Конкорд” се издига за последен път във въздуха. Полетите с пътници са прекратени месец преди това. Самолетът влиза в употреба през 1976 г., но върху съдбата му повлияват обвиненията, че е твърде шумен. В резултат на което му беше позволено да преминава звуковата бариера само когато се намира над океана. Това ограничи пазара му и самолетът беше използван само от „Бритиш еъруейз“ и „Ер франс“ за презоекански полети.