Технологичните компании имат голям „live” проблем
На живо бяха излъчени атентатите в Нова Зеландия, а алгоритмите на YouTube погрешка свързаха пожара в Нотр Дам с атаките на 11 септември в САЩ
~ 3 мин.
Големите технологични компании отделят много време през последните две години да ни убеждават как се опитват да поправят проблемите си с разпространението на фалшиви новини, т.н. дезинформация. Част от усилията им в тази посока са свързани с опитите за повишаване на интереса към видеото на живо.
В понеделник, когато в Париж горя катедралата "Нотр Дам", YouTube свърза пожарът с терористичните атаки в САЩ от 11 септември 2001 г. На гледащите емисии на живо, публикувани от авторитетни медии като NBC News и France 24, беше показана информация с факти за нападението срещу кулите близнаци.
Тази функция всъщност е предназначена да се бори с дезинформацията. YouTube обикновено поставя тези полета с видеа, за които се счита, че разпространяват фалшива, подвеждаща или конспиративна тематика.
Говорител на YouTube заяви в понеделник, че функцията е „задействана алгоритмично и нашите системи понякога правят погрешно включване“.
Платформата успя да коригира грешката след около един час. Тя обаче е поредният пример за стъпка на криво от страна на технологичните компании този месец, що се отнася до „live“ видеата.
Ентусиазмът на потребителите да се включват във виртуални събития на живо, независимо дали става дума за видео излъчване във Facebook, или коментари в реално време в YouTube, създава повече възможности за процъфтяване на дезинформация, омраза и пропаганда – проблемите, които компаниите опитват да разрешат, пише CNN в свой анализ.
Съдържанието на живо е много трудно за управление за компаниите, казва Хани Фарид, професор в колежа Dartmouth и експерт по цифрови криминалистика. Не стигат досегашните им проблеми, а това допълнително увеличава степента на сложност, смята Фарид.
След като заподозреният в терористична атака от миналия месец в две джамии в Нова Зеландия предаваше на живо атаките. Тогава Facebook заговори за ограничаване на този тип излъчвания. Социалната мрежа не успя да спре поточното предаване на кървавия атентат въпреки хилядите хора, наети да извършват мониторинг, и огромните инвестиции в системи за изкуствен интелект, целящи помагат за отстраняването на вредно съдържание.
След атаките в Нова Зеландия някои критици предложиха видеата на живо във Facebook да се забавят малко във времето, за да може да се избегнат ситуации като тази. Според компанията обаче това няма да реши проблема. „Ежедневно има милиони предавания на живо, което означава, че забавянето няма да помогне за решаването на проблема, поради големия брой клипове“, коментира Гай Роусън, вицепрезидент на продуктовия мениджмънт във Facebook.
Марк Зукърбърг пък изтъкна, че забавяне на видеата „фундаментално ще наруши“ тяхната идея и концепция. Той обръща внимание на функцията на този тип съдържание да сближава хората, намиращи се на разстояние.
В понеделник YouTube не подаде нищо повече като информация за грешката покрай Нотр Дам, освен че обвини за нея алгоритмите си. Проучването на тези подробности обаче може да даде важна представа за мащаба на предизвикателствата, пред които са изправени платформите.
След като първо бе разкритикувана за инцидента с атаките в Нова Зеландия, чийто стрийминг не съумя да спре навреме, Facebook по-късо разкри, че все пак е успяла да спре качването на видеото 1.2 млн. пъти в рамките на първите 24 часа.
Зашеметяващата цифра само подчертава колко голямо всъщност е предизвикателството, с което се сблъскат Facebok, YouTube и всички други компании, които не курират активно съдържанието на платформите си.
Хората дълго време смятаха, че дигиталният свят може да е лош, но няма последици, казва Фарид и добавя: „Сега виждаме, че това не е вярно“.