Telus International ще удвои екипа си в България през следващите 5 години
Компанията ще продължава да инвестира в привличане на млади кадри
Кристина Иванова вицепрезидент "Операции" и прокурист на TELUS International Europe в България. Тя е част от екипа на компанията повече от 12 години, през които е заемала различни ръководни позиции, свързани с управлението на оперативните екипи и достигане на най-високо ниво при обслужване на клиенти. Отговаря за операциите на всички три локации на TELUS International Europe в България, в които работят повече от 3000 души. Тя притежава богат опит в стратегическото управление на проекти и комуникация с клиенти от различни индустрии. Преди да се присъедини към TELUS е заемала различни мениджърски позиции в български и чуждестранни дружества в сферата на туризма. Завършила e езиково училище с профил немски език и има бакалавърска степен по финанси от Университета за национално и световно стопанство.
Г-жо Иванова, какви са новите проекти, които TELUS International ще стартира през 2019 г.?
– Новата кампания на TELUS International „Твоята първа работа има значение“, която стартирахме през тази година, е адресирана не само към нашите нужди като организация, но и към цялото ни общество. Тя цели да информира по-добре младите хора за възможностите за развитие и обучение, които предоставя нашият бранш. За съжаление, младежите в България, както и родителите им, не са добре запознати с BPO сектора, това показва и националното представително проучване, което проведохме в рамките на кампанията за нагласите към първата работа. Едва 25% от анкетираните са запознати с възможностите за развитие в аутсорсинг сектора, а в същото време той се развива със завидни темпове у нас. Постоянно разширяваме портфолиото си с нови клиенти. Когато започнах в компанията преди 12 години бяхме 50 души, сега сме над 3000. Клиентите стават все по-интересни, по-комплексни, а това е нещо, което определено мотивира хората в България да стартират кариерата си при нас.
Става въпрос за кампанията „Твоята първа работа има значение“. Как и кога се роди идеята за нея?
– Кампанията е вдъхновена от отговорността ни като работодател към младите хора и бъдещето им развитие. Ние винаги сме казвали, че да работиш при нас не е само да имаш работа, а по-скоро кариера. Част от нагласите на служителите ни като започнат са, че ще са при нас временно, но остават с години. Около 70% от хората ни на мениджънт позиции днес са започнали на първо ниво обслужване на клиенти и тяхното израстване е благодарение на това, че са се възползвали от възможностите ни за личностно и кариерно развитие. При нас средната възраст на служителите е около 25 години и смятаме за важно младите хора да правят информиран избор за първата си работа.
Какво ще предложите на младите хора, които искат да се включат в кампанията? Как ще ги информирате за нея?
– Стартирахме с национално представително проучване, за да видим какви са нагласите на младите хора и техните родители. Дали изобщо искат да работят; дали в един момент, ако имаш възможност да седиш вкъщи и някой да те издържа, всъщност би отишъл да работиш. Аз смятам, че младите хора не познават и не разбират достатъчно добре какви възможности имат на пазара на труда днес. Обикновено в началото на своята кариера младите се ориентират към сезонна работа в обслужващата сфера, където работят основно заради заплащането. Това, което търсят младите хора днес, освен заплата, е все повече развитие, гъвкаво работно време, така че да могат да съчетават училището или университета с работата, да могат да работят през уикендите, което пък би им помогнало да балансират с образованието през седмицата.
Ние установихме, че младите искат да работят и че предпочитат да са независими и самостоятелни, но не за сметка на образованието си. Над 85% от анкетираните младежи биха работили. Преди години може би сравняваха една заплата с друга, а сега вече всичко останало има значение – офис, локация, възможности за спорт, за развитие и обучения, които да са предоставени от работодателя.
Какъв е възрастовият диапазон на анкетираните младежи?
– Проучването е насочено към младежи и родители в големите градове в страната (над 100 000 жители). Получихме статистика както в диапазона 16-19 годишни, така и за до 25-годишни младежи. Хората, които ние търсим, са без ограничения във възрастта. За нас най-важното е човек да иска да работи, да има амбиция да се развива и да владее на високо ниво чужди езици.
Смятате ли, че един 19-годишен човек е достатъчно зрял да започне първата си работа в аутсорсинг индустрията?
– Вярвам, че дори един 18-годишен човек е вече достатъчно зрял да започне да гради трудови навици. Хората инвестират 5 години от живота си в езикови гимназии и след това започват работа в обслужващата сфера, в която рядко практикуват чужди езици и не надграждат нивото на владеене. Това, което липсва на 18-годишните младежи, са трудови навици, които се изграждат в работна среда. В нашата компания предлагаме глобални програми за обучение и развитие в международна среда за световни клиенти. Под трудови навици ние разбираме спазване на работно време и правилата на организацията, демонстриране на ценности и култура на работното място.
Достатъчно добро ли е българското образование в подготовката на кадрите за аутсорсинг? Има ли нужда от промени и в каква насока трябва да бъдат те?
– Що се отнася до езиковото образование - определено да. Младите хора, излизайки от езиковите гимназии, са добре подготвени по езика, който са изучавали. Това, което смятам, че липсва е повече практическа подготовка. Те имат изключително добри теоретични знания за езика, но много малко са практикували езика в среда с хора, за които той е роден.
Категорично младежите, вече на 18 години, завършвайки гимназия и започвайки университет, трябва да имат знания и подготовка по процеса на започване на работа като част от образователния процес. Тази подготовка трябва да включва насоки в това защо е важно да имаш трудов договор, какво ти предоставя той като сигурност и възможности за твоето бъдеще. Трябва да се обръща внимание колко е важно как да изготвяш CV и на български, и на чужд език. Ако се изисква мотивационно писмо, то не е приложимо за всички работодатели, при които кандидатстваш. По-активните младежи търсят сами важната информация, но ако още в училище бъдат подготвени, смятаме, че това ще им даде още повече сигурност и самочувствие. Затова като част от кампанията „Твоята работа има значение“ предстоят посещения на наши представители в образователни институции. Те ще изнесат отворени лекции и ще покрият всички ключови елементи на подготовката за кариерен старт.
Казахте, че средната възраст на служителите тук е 25 години. Оправдават ли те доверието, което им се гласува и достатъчно конкурентноспособни ли са на пазара?
– Българите доказват, че са способни и мотивирани да постигат целите си. Друга наша важна и активна кампания „Мога там. Искам тук“, цели именно да върне способните българи обратно в България, за да работят и да се развиват в родината ни. Българите в чужбина се реализират с успех за граница и въпреки това са склонни да се върнат и да работят при нас. Младите хора определено имат нужда някой да ги мотивира и да им показва какво всъщност могат да постигнат сами, ако са достатъчно организирани и сериозни. В никакъв случай работата не трябва да бъде за сметка на образованието, но за да съчетаваш двете неща е въпрос на организация и добро желание.
Има ли недостиг на кадрите в аутсорсинга?
– Имаме постоянно отворени позиции. Обслужваме едни от най-разпознаваемите глобални компании. Техният бизнес се разраства и ние постоянно имаме нужда от хора с добро чуждоезиково ниво, които да се присъеединят къъм нас. Тук определено регистрираме силна конкуренция на пазар на труда. Същата тенденция забелязваме и в търсенето на мениджърски позиции.
Ще разкривате ли нови работни места и за кои екипи?
– В момента преговаряме с няколко много големи компании, с които се надяваме успешно да приключим преговорите и да стартираме работа още тази година. При всички положения ще разкриваме нови работни места. Планът за следващите 5 години е почти да се удвои броят хора, които работят в България. В момента имаме два офиса в София и един в Пловдив като продължаваме да се разширяваме.
Планирате ли нови инвестиции в офиси и в нови проекти?
– TELUS International работи предимно с международни компании, имаме много малък процент български клиенти. Със сигурност ни предстоят инвестиции в офиси и разрастване. Основна част от тях са свързани с различни придобивки за служителите, възможности за обучение и възможности за обмяна на опит.
Аутсорсинг бизнесът у нас се развива стремглаво през последните 5-6 години. Какви са вашите наблюдения – оползотворява ли се напълно или има още какво да се направи?
– Има още какво да се направи. Категорично не сме стигнали тавана на възможностите на България като аутсорсинг дестинация. Важно е компаниите в нашата индустрия да инвестират в хората и да ги развиват, за да може наистина да не се налага постоянно да внасяме кадри отвън. Има езици, за които се налага да релокираме чужденци в България, оттам трябва да се положат усилия те да се чувстват добре, за да останат тук. Организациите от нашия сектор в момента са изключително фокусирани от една страна върху растеж с нови клиенти и наемане на още хора и офис площи, но също така и да задържат служителите си по-дългосрочно и да инвестират в тях.