Сърбия заема все по-важна роля в електромобилния сектор в Европа
Зелената светлина за мината за литий „Ядар“ зарадва Германия и немските концерни
Сърбия започна първото си серийно производство на електрически автомобили, а вече се кани да започне и да доставя литий, който да ги захранва. Сръбското правителство официално възобнови проекта на минната компания Rio Tinto за добив на литий след решение на Конституционния съд и подкрепата на Европейския съюз.
Проектът „Ядар“ на Rio Tinto е за най-голямата литиева мина в Европа, което е потенциален стимул за производството на електромобили на континента. Според компанията тя би могла да осигури до девет десети от настоящите нужди на Европа от литий.
Тази седмица автомобилният гигант Stellantis представи своя електрически Fiat Grande Panda в сръбския град Крагуевац, където инвестира почти 200 млн. евро в завод с 1000 души работна ръка. Производството на пълни обороти се очаква да започне през октомври.
Според изчисления на правителството производството в завода в Крагуевац ще увеличи БВП на страната с 0.5 пункта.
Това е огромна възможност за нас. Ние сме единствената страна в региона на Западните Балкани, която има производство на електрически автомобили“, заяви президентът на Сърбия Александър Вучич.
Напредване на зеления преход
В петък Вучич прие германския канцлер Олаф Шолц и изпълнителния вицепрезидент на Европейската комисия за Европейския зелен пакт Марош Шефчович, които подписаха меморандум за разбирателство, стартиращ стратегическо партньорство за устойчиви суровини, вериги за стойност на батериите и електрически превозни средства.
Шолц заяви, че мината ще помогне за защитата на икономическата сигурност на Европа и поиска автомобилната индустрия на страната му да бъде „начело на опашката за доставки“.
В интервю за немското издание Handelsblatt Вучич пое ангажимент Сърбия да не продава литий на китайски производители на автомобили, обещавайки да облагодетелства европейски автомобилни компании като Mercedes-Benz, Volkswagen и Stellantis.
Глобалното търсене на литий, използван за производството на батерии за електрически превозни средства, както и за мобилни телефони, се предвижда да нарасне над 40 пъти до 2040 г., движено предимно от преминаването към електрически превозни средства.
В момента Австралия е най-големият доставчик на литий в света (около 86 000 тона годишно), следвана от Чили (44 000 тона) и Китай (33 000 тона).
Rio Tinto твърди, че мината „Ядар“ може да доставя до 58 000 тона годишно.
Според сръбския министър на строителството, транспорта и инфраструктурата Горан Весич проектът е голям шанс за развитието на страната, тъй като ще осигури 6 млрд. евро преки инвестиции и работни места за 20 хил. души.
Екологична опозиция
Rio Tinto казва, че мината, която трябва да бъде активна до 2028 г., може да бъде разработена безопасно, „придържайки се към най-високите вътрешни и международни стандарти за опазване на околната среда“.
Наскоро тя публикува предварителните проекти на проучванията за оценка на въздействието върху околната среда (ОВОС) на проекта „Ядар“, за да позволи на обществеността да оцени потенциалните въздействия върху околната среда и мерките за смекчаване.
Екологичните неправителствени организации, които от години протестират срещу мината, остават неубедени.
BankTrack, международна организация за подпомагане на неправителствени организации, фокусирана върху банките и финансираните от тях дейности, заяви миналата година, че Rio Tinto постоянно подценява местната и национална съпротива срещу проекта „Ядар“ въпреки огромните обществени протести и продължаващата съпротива от страна на стотици собственици на имоти, които отказват да продадат.
Според нея мината представлява риск от замърсяване на най-големия източник на питейна вода в Сърбия. Междувременно местни неправителствени организации вече подновиха протестите срещу проекта.
Правителството на Сърбия и Rio Tinto може да са спечелили Европейския съюз, но е ясно, че ще са необходими много повече, за да се спечели подкрепата на онези, които са най-засегнати от мината.