„Щадлер“ се отказа да доставя влаковете с пари по Плана за възстановяване
Според Борис Бонев България е напът да загуби 3.2 млрд. лв. заради случилото се
Stadler Polska Sp. Z.o.o. се отказа от процедурата за доствка на 35-те мотрисни влака и поиска прекратяване на договора за доставка на 7-те двуетажни влака, финансирани със средства по Плана за възстановяване и устойчивост. Това съобщиха от Министерството на транспорта.
Така съгласно Закона за обществените поръчки полската компания Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz SA (бел. ред. – компанията, класирана на второ място) ще бъде избрана за изпълнител за доставката на 35 мотрисни влака.
Припомняме, че на 26 април 2024 г. беше подписан договор с предмет „Доставка на 7 броя двуетажни нулевоемисионни електрически мотрисни влака, с капацитет от минимум 300 седящи места, поддръжка за срок от 15 години и обучение на персонал“.
Първоначалният срок за внасяне на банкова гаранция от страна на изпълнителя беше 30 работни дни от получаване на уведомление за осигурено финансиране. След изпратено мотивирано искане от Stadler, срокът беше удължен с още 52 работни дни. Крайният срок за подаване на банковата гаранция изтече на 22 юли 2024 г. и до този момент тя не е предоставена, което е още едно потвърждение за отказа на компанията да изпълни възложения ѝ договор.
„От страна на Stadler се поставиха ултимативни изисквания, променящи дори обхвата на договора, като същите излизаха далеч от рамката на несъществените изменения, което само по себе си е недопустимо съгласно Закона за обществените поръчки. Това е причината същите да не бъдат приети от страна на Министерството. Решението на компанията да прекрати вече сключен договор за доставка, както и да се оттегли от процедура – и двете с огромен национален и обществен интерес, не отговаря на добрите търговски взаимоотношения“, заяви служебният министър на транспорта Георги Гвоздейков.
Въпреки всичко сме в непрекъснат диалог с Европейската комисия и ще положим максимум усилия, за да реализираме в цялост и в срок реформата в железопътния сектор, заложена в Плана за възстановяване и устойчивост“, каза още той.
Междувременно по-рано днес общинският съветник Борис Бонев от ПП-ДБ-СС написа пост в социалната мрежа Facebook, в който предупреждава, че България е напът да изгуби 3.2 млрд. лв. заради случващото се.
Така, вместо българските железници да се модернизират, те ще изпаднат в още по-голяма дупка. И за този хаос пряка отговорност носи Министерство на транспорта“, пише Бонев.