Кои са най-силните брандове в България?
За по-голяма част от потребителите марката е водеща при избора на покупка и биха платили повече
Социални мрежи и интернет търсачки оглавяват класацията "Тop 20 най-силни марки в страната". Място в нея намират и няколко български бранда – в сферата на ресторантьорството и бутилирането на минерална вода.
Резултатите са от независимо проучване* на потребителския сегмент на българския пазар по инициатива на световната организация Superbrands с партньорството на NielsenIQ.
Освен най-силните брандове, проучването очертава и интересни тенденции в предпочитанията на потребителите. Така например 77% от анкетираните казват, че марката има голямо значение при техния избор за покупка. Само една четвърт от респондентите казват, че не биха платили повече за предпочитаните от тях марки.
ТОП 20 марки в България:
- YOUTUBE
- ADIDAS
- LIDL
- VISA
- BOSCH
- SAMSUNG
- APPLE
- ARIEL
- HEINEKEN
- KAUFLAND
- LAVAZZA
- NIKE
- HAPPY
- bTV
- OMV
- DEVIN
- DM
Лидери в отделни сектори
- MERCEDES-BENZ - Автомобили
- GOOGLE - Интернет
- NIVEA - Козметични продукти
- BTV - Медии – телевизия и радио
- COCA-COLA - Напитки – безалкохолни / газирани безалкохолни напитки
- DEVIN - Напитки – безалкохолни / минерални води
- HEINEKEN - Напитки – бира
- DOMAINE BOYAR - Напитки – вина
- JOHNNIE WALKER - Напитки – високоалкохолни / уиски
- ABSOLUT VODKA - Напитки – високоалкохолни / водка
- LAVAZZA - Напитки – кафе
- ADIDAS - Облекло, обувки
- OMV - Търговия с горива
- TURKISH AIRLINES - Пътуване – авиокомпании
- АЛБЕНА - Пътуване – хотели, курортни комплекси
- HAPPY - Ресторанти и доставка на храна
- НАРОДЕН ТЕАТЪР „ИВАН ВАЗОВ“ - Свободно време и забавления
- ARIEL - Стоки за бита / битова химия
- IDEAL STANDARD - Стоки за бита / санитарен фаянс
- BOSCH - Стоки за бита / домакински електроуреди
- ЯВЛЕНА - Недвижими имоти
- А1 - Телекомуникации
- SAMSUNG - Технологии
- LIDL - Търговски вериги и центрове
- ASPIRIN - Фармация и медицина
- VISA - Финансови услуги / кредитни карти
- УНИКРЕДИТ БУЛБАНК - Финансови услуги / банки
- АРМЕЕЦ - Финансови услуги / застраховане
- ВЕРЕЯ - Храни / млечни продукти
- МАДЖАРОВ - Храни / месни продукти
- DERONI - Храни / консервирани храни
- LINDT - Храни / шоколадови и захарни изделия
- ROLEX - Часовници и аксесоари
Потребителските нагласи
Основните фактори, определящи решенията за покупка, са ценовата конкурентоспособност и препоръките от приятели (с по-малко въздействие върху групата над 45 години). Освен това, наличието на продукти (по-важно сред младежите 18 – 24 години) и ефективността на рекламните кампании (с по-голямо влияние сред жените), също оказват значително влияние.
Потребителите показват силно предпочитание към марки, които приоритизират техните нужди, като 67% наблягат на този аспект (с по-високо значение сред сегмента на 18 – 35 години). Освен това, 54% от потребителите обмислят внимателно страната на произход при вземане на решения за покупка.
Мнозинството от анкетираните (77%) твърдят, че марката има голямо значение при техния избор за покупка, както този процент е по-висок при мъжете (81%).
Когато купуват нещо, което не познават, повечето от анкетираните посочват, че купуват добре позната марка.
Една четвърт (25%) от респондентите нямат намерение да плащат допълнително за предпочитаните от тях марки. От всички, които са готови да платят премия, 34% са склонни да платят малка сума – до допълнителни 10%. Хората от младото поколение показват най-високо ниво на готовност за допълнително плащане, като удвояват цената за любимата си марка.
*Проучването е проведено през април, а участие са взели 1557 мъже и жени, ползващи интернет.