Третият мост над Дунав влиза в основната европейска транспортна мрежа
Стратегическите инфраструктурни проекти трябва да имат „бърза писта", заяви служебният министър Гвоздейков
Третият мост над Дунав, който трябва да бъде изграден в района между Русе и Гюргево, ще бъде включен в основната европейска транспортна мрежа. Той ще стане част от новия приоритетен коридор „Балтийско море – Черно море – Егейско море", с разширение до Украйна и Молдова, съобщи служебният транспортен министър Георги Гвоздейков.
Коридорът ще осигури връзка между трите морета и ще развие комбинираните товарни и пътнически транспортни потоци, допълва министърът, който взе участие във Форум за свързаност 2024 г. в Бургас. По думите му в контекста на променената геополитическа обстановка, е необходимо заедно с Румъния и Гърция, България да работи активно за подобряване на шосейната и железопътната свързаност в посока Север – Юг, което да даде възможност за бързо и сигурно преминаване на очаквания голям по обем трафик.
Служебният министър дори говори за възможна алтернатива на маршрута през Босфора, който сега е един от основните маршрути, по които минава товаропоток.
Нашата цел е също да направим връзка между гръцките пристанища на Егейско море и българските черноморски портове посредством железопътен транспорт. Това ще осигури алтернатива на маршрута през Босфора“, казва Гвоздейков, цитиран от пресцентъра на ведомството.
Припомняме, че България много трудно извоюва възможността за реализация на третия мост над Дунав, тъй като приоритет на Румъния бе удълбочаването на реката. В контекста на войната в Украйна обаче за ЕС приоритет стана остана Север - Юг. Така в началото на годината проектирането на съоръжението получи 7 млн. евро по линия на военния компонент на Механизма за свързаност в Европа.
Коридор 8
Георги Гвоздейков посочи, че транспортната свързаност е един от най-важните елементи на интеграцията. По думите му, коридор 8 ще има значителна роля за свързването на Черно и Адриатическо море, като пристанището в Дуръс ще служи като стратегическа връзка между италианските пристанища на Адриатика и българските пристанища на Черно море.
С помощта на европейско финансиране приоритет е завършването на модернизацията на жп линията София-Пловдив-Бургас и напредък на жп връзка между България и Северна Македония, каза транспортният министър. Други големи инфраструктурни проекти по направлението на коридор №8 са завършването на съоръжения по жп линията Карнобат – Синдел, както и изграждане на жп връзките до летищата в Пловдив и Бургас.
„Бърза писта" за стратегическите инфраструктурни проекти
Трябва да осигурим „бърза писта" и да променим бавните административни процедури, които стопират почти всички големи инфраструктурни проекти в транспорта, коментира още министърът.
По думите му България не е по-назад от другите европейски държави по отношение на строителството, но не са малко случаите, в които заради окомплектовене на документи и разрешителни се получава забавяне от няколко години, което е недопустимо.