Министерство на транспорта купува още 5 електрически влака от „Шкода“
Допълнителният подвижен състав се финансира от програма „Транспортна свързаност“, а не по Плана за възстановяване и устойчивост
Министерство на транспорта е решило да купи допълнително 5 електрически мотрисни влака от чешкия производител „Шкода“. Ведомството предприема тези действия след 2 години на провали в опитите си да използва ефективно предоставения финансов ресурс по Плана за възстановяване и устойчивост за покупка на нов подвижен състав за нуждите на железниците.
Покупката им ще бъде финансирана със средства от програма „Транспортна свързаност“, част от Кохезионната политика на Европейския съюз. Предстои подписване в четвъртък на допълнително споразумение с компанията, съобщава служебният министър на транспорта Красимира Стоянова по време на заседанието на Комитета за наблюдение на програмата, което се проведе в София.
Припомняме, че „Шкода“ е изпълнител по една от мегапроцедурите, заложени в ПВУ – тази за покупката на 20 електромотрисни влака. Стойността на контракта е 511.4 млн. лв., а срокът за доставка – 2 години, при това в най-оптимистичният вариант.
Още при подписването на този договор, служебният премиер Димитър Главчев каза, че има възможност по него да бъдат закупени още 5 влака, които ще бъдат финансирани от държавния бюджет.
По-късно стана ясно, че всъщност допълнителните бройки ще се финансират по оперативната програма, но за сметка на други проекти в нея. До преди месец се чакаше решение на Европейската комисия, с която да се позволи промяната.
От прессъобщение на Министерство на транспорта става ясно, че след водени преговори, ЕК е разрешила изменението на оперативната програма. Отделеният финансов ресурс за допълнителните влакове обаче не се съобщава.
Припомняме, че по договора със „Шкода“ единичната цена за влак бе 25.5 млн. лв. без ДДС, което на практика означава, че за покупката на 5-те влака ще са необходими почти 130 млн .лв. без ДДС.
За първи път по Програма „Транспортна свързаност“ ще финансираме закупуването на нов железопътен подвижен състав“, се казва в прессъобщението на ресорното ведомство.
Това е така, тъй като европейската програма е предвидена да изпълнява и развива проекти, свързани с големи пътни и жп обекти. Планът за възстановяване и устойчивост бе механизмът, с който България трябваше да си осигури нов подвижен състав.
В момента по Програма „Транспортна свързаност“ 2021-2027 г. са разработени 9 процедури, като 8 от тях са отворени. Те включват проекти, свързани с железопътна и пътна инфраструктура, интермодалност, иновации, системи за трафика и други. Големите инфраструктурни жп и пътни проекти „Пловдив – Бургас”, фаза 2, „Волуяк – Драгоман“, фаза 2, автомагистрала „Русе – Велико Търново“ предстои да бъдат реализирани в програмния период, посочват от министерството.
По отношение на ОП „Транспорт и транспортна инфраструктура“ 2014 – 2020 г. финансовото изпълнение е 99.4%, а разглеждането на подадените искания за окончателни плащания по всички проекти по ОПТТИ 2014-2020 г. вече е приключило.
Съфинансирано от Европейския съюз. Изразените възгледи и мнения обаче принадлежат изцяло на техния(ите) автор(и) и не отразяват непременно възгледите и мненията на Европейския съюз или на Европейската комисия. За тях не носи отговорност нито Европейският съюз, нито Европейската комисия.