Укрепването на свлачищата при „Струма“ най-после започва (галерия)
Съдбата на участъка на магистралата през Кресненското дефиле ще се решава в последния момент – малко преди да изтече ОВОС-ът
Дейностите по укрепване на двете свлачища, които се намират малко преди началото на тунел „Железница“ от автомагистрала „Струма“, може да започнат. Това се случва почти 2 години, след като срутванията бяха констатирани. Сега вече е издадена заповед за строеж и укрепване, която е в сила от вчера, а техниката вече е на терен. Регионалният министър Иван Шишков обеща движението да бъде пуснато поне в едната лента още през летния сезон.
Не толкова положително обаче изглеждат нещата за проблемния, последен лот от магистралата, който трябва да мине през Кресненското дефиле. От думите на Шишков стана ясно, че съдбата му ще се решава в последния момент – в средата на април, или само месец преди да изтече оценката по ОВОС.
Укрепването на свлачищата
Надяваме се в рамките на няколко месеца да се построи първият етап от укрепването на свлачището, така че да е пуснато движението, което да е от Гърция в посока към София“, обяви регионалният министър, цитиран от БТА.
Всъщност, по договор дейностите трябва да продължат повече от „няколко месеца“, а над 2 години. За едното свлачище с големина 217 метра ще се строи изцяло нов тунел по открит способ, а за другото (80 метра) ще се изгражда подпорна стена.
По думите на Шишков започването на дейностите е било затруднено от процедурни проблеми, включително и при подписването на договорите с фирмите. Министърът заяви, че е положен огромен труд от АПИ и проектантите и че държавата стои зад това да бъде довършен този инфраструктурен обект.
Сега вече всичко е ясно и подписано и може наистина да очакваме в рамките на средата на летния сезон да може в едната лента да се ползва магистралата. А след това, за още няколко месеца, да приключи укрепването на свлачището и да има цяла магистрала в тази посока“, коментира още министърът, цитиран от БНТ.
Припомняме, че двете свлачища бяха констатирани още през 2021 г., когато Шишков бе зам.-министър на Виолета Комитова. Именно заради тях движението в изцяло построения тунел „Железница“, както и в участъка между Благоевград и Симитли, не може да бъде пуснато.
Едва през декември 2022 г. Агенция „Пътна инфраструктура“ пусна две процедури за договаряне без обявление за укрепване на проблемните участъци. Общата стойност на дейностите е около 80 млн. лв. и ще се извършат от фирми, участвали в строежа на други лотове от аутобана.
По-голямото свлачище ще се укрепва от ДЗЗД „АМ Струма 3.1“. В обединението влизат „Грома Холд“, „Хидрострой“, „Пътища Пловдив Груп“, „Пътища Пловдив“ и „Алве консулт“. Договорът за проектиране и строителство е на стойност малко над 60.9 млн. лв. без ДДС. Срокът за изпълнение е 425 дни. Обединението изграждаше 12.6-километров участък между Благоевград и Крупник.
ДЗЗД „Железница Север“ ще укрепва по-малкото свлачище. Тук влизат фирмите „ГБС Инфраструктурно строителство“, „Главболгарстрой“ и „Главболгарстрой Интернешънъл“. Стойността на договора е над 12.9 млн. лв. без ДДС, а срокът за изпълнение отново е 425 дни. Обединението изгради 700-метров участък преди тунел „Железница“.
Съдбата на лота през Кресненското дефиле
Запитан кога ще започне дългоочакваното строителство и на последния лот то магистрала "Струма" – между Крупник и Кресна – Шишков не пожела да се ангажира със срокове. Откъде ще мине 23.6-километровата отсечка ще стане ясно „до средата на април“, когато ще приключи обсъждането на екологичните мерки.
На практика това е нов срок, който министърът дава за приключването на доклада. Припомняме, че в началото на годината Шишков заяви, че сагата с трасето ще приключи до края на януари, когато се очакваше окончателния доклад от Министерство на околната среда и водите. Шишков обеща да направи всичко, за да се спаси действащия ОВОС, който изтича на 23 май.
Тогава той заяви, че ако се избере трасето, определено още от ГЕРБ – трафикът в посока Гърция да минава по съществуващия път Е79 през дефилето, а в посока София – по нов път източно от него, то „имаме частична готовност с ПУП-ове, има избран изпълнител.“
Само преди дни от МОСВ коментираха за Economic.bg, че работата на експертите продължава. Какво точно бави въпросния анализ и защо решението за така важния участък от магистралата ще се взима в последния момент не става ясно, нито от отговора на МОСВ, нито пък от изказването на Шишков днес.
Припомняме, че през декември миналата година Шишков заяви, че трасето може да се промени.