В защита на туристите: Гаранционният фонд е на крачка от финала
Със законопроект се определят нови изисквания за туроператорите
След близо 15 години обсъждания и опити да се изготви Туристически гаранционен фонд (ТГФ), които ту започваха, ту спираха, вече сме на крачка от финала. Министерството на туризма публикува за обществено обсъждане промени в Закона за туризма, касаещи създаването на ТГФ.
Най-общо със законопроекта се предлага Туристическият гаранционен фонд да се основава на системната концепция за тристълбова защита - превантивна (І-ви стълб), застраховка или банкова гаранция (ІІ-ри стълб) и участие на туроператорите в гаранционен фонд (ІІІ-ти стълб).
Гаранционният фонд ще бъде под шапката на Министерството на туризма. Според част от промените туроператорите вече няма са на регистрационен, а на лицензионен режим, към който ще трябва да преминат до 8 месеца от влизането в сила на промените.
Прави впечатление, че най-важната подробност липсва – какви вноски ще плащат туроператорите, както и какъв ще бъде нужният начален капитал за създаването на Гаранционния фонд. Очаква се всичко това да се определи в последствие в наредба.
Припомняме, че още по времето на служебния министър Илин Димитров, когато за първи път беше представен идейният проект на ТГФ, стана че Фонда първоначално може да се ползва заемен капитал – 5 млн. лева или 10 млн. лева – който ще се възстановява от участниците в него. Като заемът може да бъде от държавния бюджет или от банка. Вноските ще се определят като процент от оборота на агенциите, което по изчисления към момента на представяне на първоначалния проект означаваше вноски между 80 и 1000 лв.
Какво ще представлява Туристическият гаранционен фонд?
Сред функциите, които ще има Фондът е организирането на прибирането на хора от чужбина при нужда. Тоест, ако фалирал туроператор има клиенти, намиращи се в чужбина, той може да организира връщането им в страната, като покрие тези разходи със средства от Фонда.
Промените не премахват досегашните застраховки „Отговорност на туроператора“, но тяхното наименование се променя на „Гаранция за потребителите на туроператорски услуги при несъстоятелност на туроператор“. В законопроекта е записано, че промяната „семантично прецизира вида на защитата и няма потенциал да генерира неоправдани очаквания, доколкото от самото наименование става ясно какво е основното условие на тази защита“.
За да има предвидливост и възможност за прогнозиране кой туроператор е в опасност от влизане в преразход, те ще трябва да отчитат оборотите си всеки месец.
Освен това се въвежда изискване и за минимален капитал от 5000 лв., като според текстовете на законопроекта това „е общоприето като предварителна гаранция за сериозност и ангажимент“.
Като допълнително изискване към туроператорите е и разкриването на т.нар „гореща линия“ – идеята е тя да позволява на пътуващия турист да осъществи и поддържа бърза и ефикасна спешна, удобна, незабавна и постоянно достъпна комуникация с туроператора.
Като цяло идеята на въпросния гаранционен фонд е средствата, необходими при извънредни случаи да бъдат налични и да се преведат веднага на пострадалите туристи, а не те да чакат изплащане на обезщетения в последствие понякога и години наред.
Структура на Гаранционния фонд
В ръководството на Туристическия гаранционен фонд ще бъдат включени председател и четирима членове, които ще сформират управителния му съвет. Председателят и двама от членовете ще се определят от министъра на туризма. Останалите двама също ще се назначават от ресорния министър, но след номинация от представители на браншовите организации.
Членовете на управителния съвет трябва да имат висше икономическо или юридическо образование и професионален опит в продължение на не по-малко от три години в сферата на туризма.
Мандатът на управителния съвет ще бъде 4 години, като членовете на управителния съвет могат да бъдат номинирани и определяни за следващи мандати, без ограничения в броя на мандатите.
Заплатите на членовете на Фонда ще се определят от министъра на туризма. Фондът ще има и администрация, но нейната бройка ще се определи в наредба, която туристическият министър трябва да издаде до 6 месеца след влизането в сила на промените.
Целият текст, качен за обществено обсъждане може да витите ТУК, а становища се приемат до 2 септември 2024 г.