Vivacom отново вдига цените заради инфлацията – не на всички абонаменти
Ходът дава началото на третата вълна на индексация в отговор на годишното поскъпване на стоките и услугите
Vivacom обяви ново повишаване на цените на някои услуги заради ръста на годишната инфлация. Не всички абонаментни планове обаче ще бъдат индексирани. Промяната ще бъде отразена в сметките, издадени през февруари 2024 г., става ясно от съобщение, изпратено днес от телекома до засегнатите абонати.
Поради продължаващото нарастване на разходите за труд и доставка на стоки и услуги, на основание Общите условия на Vivacom от февруари 2024 година цената на месечния абонамент за част от основните и допълнителните услуги ще бъде увеличена с натрупаната инфлация за 2023 г. – 4.7%“, посочва компанията.
Към момента няма информация за плановете на другите два телекома – A1 и Yettel.
Vivacom няма да индексира цените за:
- Социални абонаментни планове и планове за хора с увреждания за мобилни и фиксирани гласови услуги (Smart S+, Optima 250, Инвалиди 160, Инвалиди 300, Ограничен).
- Услуги по договори с придобитите оператори:
- „Цифрова кабелна телевизия“ ООД (N3)
- „НЕТ1“ ЕООД (Net1)
- „Телнет“ ООД (Telnet)
- Нови тарифни линии, стартирани за продажба през 2023 г.:
- EON SAT LIGHT, FULL, PREMIUM
- неограничен 4G интернет за дома (Mobix XL)
- високоскоростен 5G интернет за дома и офисa
- Услуги, за които е подписано споразумение за нов срок на договора след 1 януари 2024 г.
Индексация 3.0
Опцията за индексация на тарифите в отговор на средногодишната инфлация е заложена като клауза в общите условия на всички дългосрочни договори на телекомите от години.
За първи път те се възползваха от това си право през 2022 г., когато инфлационните процеси се бяха задвижили и тепърва започваха да се задълбочават. Тогава и Vivacom, и A1, и Yettel актуализираха тарифите си спрямо годишното поскъпване на стоките и услугите в страната при отчетен от НСИ 3.3% скок на Индекса на потребителските цени за 2021 г.
Промяна на тарифите имаше и през 2023 г., когато инфлацията вече надхвърляше 15%.
Първата вълна на индексация премина под сянката на политическия популизъм от страна на тогавашния министър на икономиката и индустрията Корнелия Нинова. При втората обаче бяха поставени въпроси по същество относно договорите, които според експертите са в ущърб на клиентите.
Организации за защита на потребителите изтъкнаха липсата на равнопоставеност между доставчиците на услуги и правата на хората. Пример за такава е, че за потребителите не е предвидена финансово приемлива опция за отказ от услуга в случай на едностранно решение от страна на компанията да повиши цените. Вместо това, ако човек реши, че новите тарифи не са му изгодни и иска да разтрогне договора си, той е задължен да плаща няколко такси накуп.