Вносът на стари дизели в България расте
Всяка трета стара кола от износа на Италия достига до автокъщите с коли „втора ръка” у нас
~ 2 мин.
Очаквано вносът на стари дизелови коли в България се е увеличил заради забраните за каране на замърсяващите автомобили в много от големите градове в Западна Европа. Според търговци всяка трета стара кола от износа на Италия достига до автокъщите с коли „втора ръка” у нас, показва репортаж на Nova.
В момента автомобилите на дизел, които се движат по пътищата в страната, са 1 210 000. На бензин карат 1 340 000 шофьори у нас. По данни на търговците в Германия – в автокъщите залежават около 350 000 коли на дизел със стандарт Евро 5 на стойност над 5 млрд. евро.
Доскоро дизелите бяха най-разпространените коли по пътищата на Италия. Заради ограниченията обаче те вече са сред най-нежеланите. „Дизелът в Италия умира и това не е само италиански проблем, а европейски. От 2018 г. много региони тук, в Италия, забраниха достъпа до центъра на градовете за дизелови автомобили. Въпросът е, къде отиват старите дизелови коли. А отговорът е - в Близкия Изток, третия свят и Източна Европа, където законите не са толкова строги по отношение на замърсяването“, коментира Джузепе Гамбакорта, автоексперт в Италия, пред Nova.
В момента 80% от вносът на коли втора ръка у нас идва от Италия. Средно за година от Италия към България се изнасят около 140 000 автомобила - като 65 % от тях са дизел. „Засега вратата към нас е отворена. Няма механизми, по които да се ограничат тези автомобили да дойдат“, казва Цветелина Цанева от Асоциация на вносителите на автомобили.
Повечето от колите, които тръгват от Италия и Германия към автокъщите у нас, са стари – над 10-годишна възраст.
Около 60% от новорегистрираните коли през миналата година в България са на дизел. Като само един на всеки десет автомобила е нов, а не „втора ръка”. И вносителите, и производителите го потвърждават. „В България търсенето на дизелови автомобили остава високо – противно на търсенето в Западна Европа”, казва Александър Миланов от Асоциацията на автомобилните производители.
„Продължава търсенето на дизеловите автомобили, тъй като в България няма механизъм, законов и финансов, по който да се ограничи този внос и продажба на по-стари дизелови автомобили”, коментира Цветелина Цанева от Асоциацията на вносителите на автомобили.
Експертите не изключват и българските шофьори да спечелят от европейските забрани. Ако преди половин година автомобил, отговарящ на нормата Евро 6, се е продавал за 28 000 евро, сега цената му в автокъщите в Германия и Италия трудно минава 21 000 евро. „Това, което може да се случи е някои от тези автомобили да влязат на относително по-изгодна цена на българския пазар и това да подпомогне някои от по-старите сегменти автомобили в България”, казва Александър Миланов.
„Ако те дълго време стоят там, проблемът с тяхната техническа поддръжка ще доведе до драстично спадане на цените, което ще е добре дошло за българските търговци. Евро 5 и 6 автомобили, ако дойдат тук, България ще си обнови автопарка, а не да го състари”, коментира още Цветелина Цанева.