Започна подземното разширяване на газохранилището „Чирен“
Дългоочакваното удвояване на единственото газохранилище в България – „Чирен“ – започна преди повече от два месеца. Днес „Булгартрансгаз“ прави още една крачка в процеса на разширяване, подписвайки договор по още една от обществените поръчки по проекта – за подземната част, която включва сондажите на газохранилището.
Изпълнител на проекта е консорциумът „Ю Джи Ес Дрилинг Чирен“, в който начело е „Главболгарстрой“. Другите участници в обединението са казахстанската „ТОО Пи Ем Лукас“, турската Botas Pipeline Services и Минно-геоложкият университет с фирмата „Мингеоуниверс Инженеринг-Нис-Мгу“.
Договорът беше подписан от Мая Пенчева, изпълнителен директор на „Главболгарстрой“ АД и Надя Стойкова от „Булгартрансгаз“.
Поръчката е за 221 млн. лв. и е за проектирането, доставката на необходимите материали и изграждането на сондажи за разширението на „Чирен“.
Защо разширението е важно?
Изпълнителният директор на „Булгартрансгаз“ отново подчерта важността на проекта, който по думите му ще допринесе за диверсификацията на източниците на природен газ не само за България, но и за региона.
Ще бъда изискващ относно изпълнението на проекта“, обеща Малинов.
Енергийният министър Росен Христов допълни, че проектът съвпада с днешната стратегия на страната, фокусирана върху енергийната сигурност чрез диверсификация.
1 млрд. куб. метра газ ще могат да бъдат съхранявани в газохранилището, което е 1/3 от потреблението на страната“, каза той.
По думите му инвестицията ще носи възвращаемост под формата на такси и услуги, а Възможността да съхраняваме такива обеми газ ще позволи да се възползваме от флуктуациите на пазара.
„Отговорност и привилегия“. Така главния изпълнителният директор на „Главболгарстрой“ Светослав Любомиров определи участието на компанията в разширението на газохранилището. Той напомни, че компанията има опит в изграждане на газова инфраструктура и в същото време обърна внимание на изключително голямата отговорност, с която „Главболгарстрой“ се ангажира по отношение на сондажната част.
Убеден съм, че с екипа, който имаме, и с привлечените номинирани подизпълнители ние ще го реализираме в определения срок и с необходимото качество“, каза Любомиров, като отбеляза, че си запазва правото да говори повече, когато проектът е готов.
За новите сондажи
"Разширение на подземното газово хранилище "Чирен" - сондажен фонд", се изисква не само опитност, експертиза, но и стриктна координация между всички страни. За нас, като главен изпълнител, е важно да постигнем заложените проектни цели, да спазим срока и да предоставим възможно най-добрите инженерни и строителни решения", заяви инж. Константин Кисев, изпълнителен директор на „Главболгарстрой Интернешънал“ АД
Хранилището, което използва старо газово находище, има и 10 наблюдателни сондажа. С проекта за разширяване ще се прибавят 13 нови – десет сондажа за нагнетяване и три наблюдателни. Действащите сондажи ще останат в експлоатация“, обясни инж. Константин Кисев.
Проектът „Разширение на подземното газохранилище „Чирен“ – сондажен фонд“ включва: проектиране, изграждане и въвеждане в експлоатация на подземни съоръжения – десет нови експлоатационни и три наблюдателни сондажа.
С увеличаването на капацитета на подземно газохранилище (ПГХ) „Чирен" ще се повиши експлоатационната безопасност и ще се увеличат капацитетните възможности на ПГХ „Чирен“.
Предстои провеждане на сондажно-геофизични измервания.
В първа фаза на проекта ще се работи по изготвяне на геомеханичен 3D модел и определяне параметрите и възможностите за прокарване на нови високодебитни сондажи, както и определяне на тяхното местоположение.
Във фаза две ще се пристъпи към работното проектиране на всеки един етап. Прокарване (сондиране) на новите сондажи – експлоатационни и наблюдателни – свързването на експлоатационните сондажи чрез шлейфи към площадката на новата компресорна станция, провеждане на газо-хидродинамични изследвания за определяне на оптималните параметри за експлоатация на сондажите, монтаж и пускане в действие на телеметрия и въвеждането им в експлоатация.
Проектът трябва да бъде завършен до края на 2024 г.