Започна строежът на новата станция на метрото в „Обеля“
Стойността на обекта е 47 млн. лв. без ДДС и трябва да бъде завършен до края на 2026 г.
Общинската компания „Метрополитен“ даде официален старт на строежа на новата метростанция в кв. „Обеля“. Тя ще е част от интермодалния хъб, с директна връзка с жп гара „Обеля“ и с бъдещата автогара, която е заложена да бъде построена там.
Стойността на проекта е 47 млн. лв. без ДДС и се финансира със средства от Столична община, но и по линия на новата европрограма „Транспортна свързаност“ (2021 – 2027 г.). Изпълнител е „Геострой“, а новата станция трябва да бъде завършена до октомври 2026 г.
Тя ще бъде разположена точно между двете вече съществуващи станции – „Обеля“ и „Сливница“.
Започва изграждането на интермодален хъб с три големи обекта – метростанцията, жп гара с преки връзки на пероните и автогарата, заложена в устройствения план“, заяви изпълнителния директор на „Метрополитен“ проф. Стоян Братоев.
Цветослав Петков от „Геострой“ заяви, че ще е предизвикателство строителните дейности да се извършват през жп структурата на НКЖИ, но компанията ще направи всичко възможно след 3 години обектът да бъде готов.
Кметът на София Йорданка Фандъкова посочи, че метростанцията изпълнява три основни цели – прави връзка с първия и втория метродиаметър, има връзка с жп мрежата от западното направление, а в бъдеще и с автобусния транспорт.
Ще се намалят интервалите по двете линии и нови 12 хил. души ще ползват дневно най-екологичния транспорт.“
Фандъкова допълни, че след реализацията на проекта се очаква автомобилният трафик да намалее с около 5 хил. коли дневно, които няма да влизат в града, а вредните емисии ще бъдат редуцирани с 1500 тона годишно.
Очакванията са метростанцията да обслужва и районите „Връбница“, „Модерно предградие“, „Банкя“ и „Люлин“.
Метростанцията
Столична община обеща, че няма да затваря улици по време на дейностите, тъй като е предвидена етапност на строителството. Няма да спира и движението на метрото по първа и втора линия.
Строителството се състои в преустройството на съществуващ двуколовозов тунел и изграждането на нови подходи към нея. Предвидени са три входа със стълбищни рамена, ескалатори и асансьори и един авариен изход.
Два от изходите на станцията ще имат директна връзка с жп пероните, които обслужват линиите до Кюстендил, Драгоман, Божурище и Банкя. За да е по-лесно пътниците да се прекачват от метрото на жп пероните, ще бъде изграден централен перон.
Заложено е изграждането на наземен участък с покрита рампа, тунел по открит способ и тунел по съществуващата жп линия, който ще се строи по милански метод.
Предисторията
Метростанцията е заложена още в първоначалния проект на метрото от 2003 г. През 2017 г. се възражда идеята за нея, след като американска компания заяви желание да строи жилищен комплекс в района на „Бакърена фабрика“ и бе готова да финансира 51% от стойността на обекта. Въпросната инвестиция на американската компания обаче не стана реалност.
По-късно, през 2020 г., стана ясно, че инвеститор иска да строи цял нов квартал – жк. „Запад“ – с площ от 103 дка. Общинският съвет прие доклада за въпросния квартал през 2021 г.
В началото на тази година „Метрополитен“ обяви търга за пълен инженеринг с прогнозна стойност 47 млн. лв. без ДДС. Оферти подадоха 6 компании, като „Геострой“ спечели търга с най-ниска предложена цена – малко над 43.7 млн. лв.
Компанията има опит в изпълнението на големи инфраструктурни обекти. Тя е част от групата „Геотехмин“, която изгради метростанциите „Васил Левски“, „Джеймс Баучер“ и „Бизнес парк“.
Като част от обединение „Геострой“ е участвала в проекта за разширението на бул. „Ломско шосе“ в София. Модернизира и жп участъците Пловдив – Крумово и Пловдив – Скутаре с възложител НКЖИ. Участва и в строителството на лот 1 от скоростния път Видин – Ботевград.