Защо се появява турбуленцията и колко е опасна?
Някои изследователи смятат, че изменението на климата е направило турбуленцията по-вероятна
Един човек загина, а няколко бяха ранени след тежка турбуленция по време на полет от Лондон до Сингапур. Самолетът претърпя внезапно падане, което изстреля хора и предмети в кабината, което принуди пилота да кацне аварийно в Банкок, Тайланд, тази седмица.
Какво е турбуленция и какво я причинява?
Хората, които често пътуват със самолет са наясно с възможните внезапни сътресения на борда, които понякога могат дори да изместят самолета или да причинят внезапна промяна във височината.
Повечето турбуленции възникват в облаци, където има възходящи и низходящи ветрове, според Саймън Кинг от BBC Weather, бивш офицер от RAF.
Повечето от тях ще бъдат сравнително леки, но при по-големи облаци - като купесто-дъждовния гръмотевичен облак - хаотичните движения на въздуха могат да причинят умерена или дори силна турбуленция.
Има друг тип турбуленция, наречена турбуленция „чист въздух“ – която, както подсказва името, е безоблачна и не може да се види. Това е много по-проблематично, тъй като е много трудно да се открие.
Този тип турбуленция се случва около струйния поток, бързо течаща „река“ от въздух, която обикновено се намира на 40 000-60 000 фута, казва авиационният академик и търговски пилот Гай Гратън.
Колко опасна е турбуленцията?
Самолетите са проектирани да издържат на изключително тежки метеорологични условия, казва, Гратън, доцент по авиация и околна среда в университета Кранфийлд.
Малко вероятно е турбуленцията някога да унищожи самолет“, добавя той.
Въпреки това турбуленциите не са най-доброто нещо, което може да се случи на самолетите, така че пилотите се опитват да ги избегнат максимално.
Експертите казват, че при екстремни сценарии турбуленцията може да причини структурни щети на самолета поради това колко силни могат да бъдат ветровете.
Силната турбуленция може да бъде опасна за пътниците във въздуха поради силното движение, което може да причини, което може да изхвърли всеки, който не носи предпазен колан, през кабината. Но експерти по авиационна безопасност казват, че смъртните случаи и нараняванията в резултат на турбуленция остават рядкост.
Джон Стрикланд, авиационен експерт, каза, че нараняванията от силна турбуленция са „сравнително редки“ в контекста на милионите полети, които се извършват.
Националният съвет за безопасност на транспорта на САЩ заяви, че е имало 163 „сериозни наранявания при турбулентност“ на базирани в САЩ авиокомпании между 2009 г. и 2022 г. - средно около 12 на година.
Зачестяват ли турбуленциите?
Някои изследователи смятат, че изменението на климата е направило турбуленцията по-вероятна. Миналата година учени от университета Рединг в Обединеното кралство установиха, че силната турбуленция се е увеличила с 55% между 1979 г. и 2020 г. по типично натоварен северноатлантически маршрут.
Те отдават увеличението на промените в скоростта на вятъра на голяма надморска височина поради по-топъл въздух от въглеродни емисии.
Гай Гратън предполага, че се сблъскваме с турбуленция повече, добавяйки, че друга причина за това може да е фактът, че летим повече. Това означава, че небето е по-натоварено, което прави решението на пилота да избегне турбуленцията по-трудно, тъй като трябва да поддържа безопасно минимално разстояние от другите самолети в района.