600 000 лв. за инфлуенсъри: Как ще се рекламира българският туризъм
Министерството на туризма пуска обществена поръчка за реклама на България с помощта на лидерите на мнение
Една от последните идеи на Министерството на туризма за привличане на повече туристи в България, е реклама с помощта на инфлуенсъри. Нетрадиционните планове на ведомството бяха обявени от служебния министър на туризма през лятото и до момента са проведени информационно-познавателни обиколки за представители на медии, блогъри и инфлуенсъри от Белгия, Германия, Полша, Република Северна Македония, Румъния, Сърбия и Франция.
Следващата стъпка в развитието на този вид кампания е обявяването на обществена поръчка за организиране и провеждане на тематични турове за чуждестранни журналисти, снимачни екипи, блогъри, влогъри, инфлуенсъри и експедиенти с прогнозна стойност 600 000 лв. без ДДС, съобщиха от Министерството на туризма за Economic.bg. Срокът за изпълнение на проекта е 2 години от датата на сключване на договора или до изчерпване на финансовия ресурс.
Всъщност, за реклама на България с помощта на инфлуенсъри се говори още от 2019 г., когато министър на туризма беше Николина Ангелкова. Сега обаче за първи път от ведомството обявяват конкретна сума, която ще бъде заделена за провеждането на тази кампания.
Тези опознавателни обиколки ще бъдат насочени отново към традиционните ни целеви пазари за зимен и летен сезон, както и за представянето на туристическия потенциал на страната ни през цялата година (Австрия, Бенелюкс, Великобритания, страните от Вишеградска четворка, Германия, Израел, скандинавски страни, съседни страни, Франция и др.). Но също така и към перспективни пазари, от които се очаква да бъдат открити директни самолетни линии или увеличаване на броя на съществуващите, уточняват от туристическото министерство.
Може ли този модел да е успешен?
За отговор на този въпрос се допитахме до Радостина Христова, която освен блогър и инфлуенсър, консултира малки български брандове за работа с инфлуенсъри в различни социални мрежи и е работила с различни туристически компании.
Редица държави по света го правят и показват как точно се случва, за да работи. Дори една локация като Кападокия се развива през годините именно по този начин, италиански малки градчета канят известни инфлуенсъри от чужди държави и така развиват туристическия си потенциал. В България това вече се случва, макар и на ниво хотели, на ниво курорти и е успешно, защото привлича чуждестранни туристи", казва тя.
Най-гледаната и харесвана категория инфлуенсъри са тези, които пътуват и показват нови дестинации за почивка, парти или екскурзия. Така че този сегмент най-успешно може да се развива чрез инфлуенсъри. В България по този начин се рекламират отделни хотели по Черноморието и то основно от румънски лидери на мнение. В зимните курорти обикновено това е задача на гръцките инфлуенсъри. Но като цяло самите курорти все още нямат цялостна стратегия за привличане на нови туристи чрез инфлуенсъри.
Когато се рекламира курорт или държава, трябва да се наблегне на преживявания, които инфлуенсърите да предадат по уникален начин и така да запалят своята аудитория да пробва. Най-важна е цялостната комуникационна стратегия, в която инфлуенсърите да се включат, а не сами за себе си да рекламират каквото и да било.
Туризмът включва различни елементи, различни групи посетители, затова е важно и миксът от инфлуенсъри да се съобрази с тях: млади, семейни, спортисти и т.н.", разказва Радостина Христова.
Думата „инфлуенсър“ вече е официална
Компаниите както по света, а и в България, започнаха масово да използват тези лидери на мнения в своите маркетингови кампании. Наскоро излезе изследване на MSL Sofia (част от Publicis Groupe България), което дава ясна картина на инфлуенсър средата в България – тук предпочитаните инфлуенсъри са микро (10 000 – 100 000 последователи) и макро (над 100 000 до милион последователи).
Първо, ние нямаме много мега инфлуенсъри, и второ, посочените носят добри резултати на приемливи цени“, уточнява Христова.
Както по света, така и в България дрехи, аксесоари, обувки, грим, хранителни продукти, хотели са най-често рекламираните чрез инфлуенсъри, но напоследък се забелязва и пробив в B2B инфлуенсър кампании за събития, нови книги и услуги за онлайн магазини например.
„Цените на инфлуенсърите в България не са високи, но все пак големите лидери на мнение с над 40 000 последователи вземат по 1000 лв на публикация. Имаме примери и за такива с по 22 000, които вземат същата цена. Средно 300 лв е цената за профил с между 11 и 15 000 последователи, но винаги има изключения, в които някои инфлуенсъри със 100 000 последователи взема 500 лв на пост, а на друг с по-малко му се плащат по-високи цени“, коментира Христова.
Тя разказва, че инфлуенсър в България вече е официална работа, така че мнозина от тях се издържат само от тази дейност.