ЕС иска хибридните автомобили да издават звук
Евродепутатите одобриха и нови ограничения за шума на моторните превозни средства
Автомобилите да станат по-тихи, а електрическите коли и хибриди да издават звукови сигнали. Това се предвижда в нов законопроект, гласуван от Европейския парламент днес, съобщиха от институцията.
Вредното въздействие на шума от трафика е научно доказан, посочи докладчикът Мирослав Оузки след приемането на доклада с 401 гласа „за“, 228 „против“ и 20 „въздържал се“. Постоянното излагане на високи нива на шум от автомобилния трафик може да изтощи физическите запаси, да наруши функциите на органите и да доведе до развитието на сърдечносъдови и други заболявания. Изследване на Европейската агенция за околна среда показва, че автомобилният трафик излага половината от жителите на населени райони на нива на шума над 55 децибела, посочват от ЕП.
В обсъдените днес нови правила се предвижда завишаване на ограниченията за намаляване на шума от автомобилите. За стандартните автомобили те трябва бъдат редуцирани от сегашните 74 децибела до 68 децибела. По-мощните моторни превозни средства ще имат възможност за малко отклонение от 2 до 6 допълнителни децибела. Изисквания към най-мощните тежкотоварни автомобили (тези над 13 тона) ще бъдат запазени на ниво от 81 децибела.
Ограниченията ще влязат в сила шест години след приемането им и ще важат за новите модели превозни средства. След още две години те ще бъдат прилагани при всички нови автомобили на пазара.
Евродепутатите настояват да бъдат въведена и задължителна звукова сигнализация на електрическите автомобили. От ЕП са на мнение, че "тихите електрически и хибридни електрически двигатели на автомобилите могат да създадат за пешеходците". В проектозакона са изредени няколко стандарта, които трябва да бъдат разработени за подобни "акустични системи за сигнализиране на превозното средство".
Членовете на Европарламента настояват новите автомобили да имат и обозначения за шумовите нива, чрез които потребителите да бъдат по-добре информирани. Подобни схеми за обозначение съществуват вече по отношение на потреблението на гориво, шума от гумите и въглеродните емисии, посочват от ЕП.