Къде бензинът е най-скъп и къде най-недостъпен
България в десетката, където горивата са най-недостъпни по икономически причини
Bloomberg:
Bloomberg публикува днес свое глобално пазарно изследване за цените на бензина и неговата достъпност в 61 страни по цял свят. Класацията сочи, че най-скъпо е горивото в Норвегия, а най-евтино и достъпно е то във Венецуела. Най-недостъпно е то в Пакистан.
Достъпността на бензина се определя от делът от средното дневно възнаграждение, необходим за покупката на единица гориво. Изследването включва и трета категория, която измерва делът от годишния доход, изразходван реално за покупка на горивото.
Къде бензинът е най-скъп?
Най-висока, сред страните включени в изследването е средната цена на бензина в Норвегия - 1,87 евро/литър. Въпреки, че страната е една от водещите в добива на петрол в света, горивата не са субсидирана стока, а печалбите и приходите от данъци се насочват за различни обществени програми като безплатно висше образование и подобряване на инфраструктурата. Високите цени на горивата водят със себе си един интересен ефект . Норвегия е с най-висок дял електромобили в света - 6%. Въпреки това, бензинът в скандинавската страна е сред най-достъпните в света – десета позиция. За покупка на 1 литър са необходими 0,95% от средното дневно възнаграждение.
Десетката на най-скъп бензин се допълва от Холандия (1,8 евро/л.), Италия (1,78 евро/л.), Дания (1,74 евро/л.), Гърция (1,68 евро/л.), Белгия (1,66 евро/л.), Португалия (1,63 евро/л.), Германия и Турция (по 1,62 евро/л.), и Финландия (1,61 евро/л.). Холандия е страната с най-висока данъчна тежест върху горивата, а заедно с Дания и Белгия са сред страните с най-голям дял велосипедисти на континента.
Къде бензинът е най-евтин?
Най-ниска е цената на бензина във Венецуела - 1 евроцента за литър. Държавно контролираният пазар респективно гарантира и най-достъпният бензин в света. За 1 литър венецуелците трябва да се разделят с 0,03% от среднодневното си възнаграждение.
Без изненада, повечето от останалите девет страни в десетката също са сред водещите по добив на течни горива: Саудитска Арабия (0,09 евро/л.), Кувейт (0,15 евро/л.), Египет (0,19 евро/л.), Иран (0,29 евро/л.), ОАЕ (0,34 евро/л.), Нигерия (0,43 евро/л.), Малайзия (0,46 евро/л.), Русия (0,61 евро/л.), Мексико (0,68 евро/л.).
Къде горивата са най-достъпни?
Страните след Венецуела, където бензинът е най-достъпен, измерен дял на 1л. в среднодневната заплата са: Саудитска Арабия и Кувейт 0,17%, ОАЕ 0,38%, Люксембург 0,58% при 1,34 евро/л., САЩ 0,65% при 0,70 евро за л., Австралия 0,83% - 1,01 евро/л., Швейцария 0,84% при 1,43 евро/л., Канада 0,87% при 0,86 евро/л. и Норвегия 0,95%.
Къде бензинът е най-недостъпен по икономически причини?
Бензинът е най-недостъпен от 61 страни, част от изследването, в Пакистан. Цената за литър е едва 0,78 евро/л., но това представлява над 30% от средната дневна заплата на пакистанците. Второто място е за съседна Индия, където 91 евроцента за литър се равняват над 29% от дневното възнаграждение в страната.
На съществена разлика в десетката попадат още Филипините (14,72%), една от най-големите производителки на петрол - Нигреия (11,83%), Индонезия (10,53%), България (8,44%), Турция (8,23%), Тайланд (7,89%), Румъния (7,48%), Южна Африка (7,27%).
Къде за бензин харчат най-много?
Най-много от годишните си доходи за гориво отделят в Южна Африка - 4,6%, следвани от гражданите на Гърция - 4,54%, Кипър - 4%, Мексико - 3,4% и Словения - 3,23%.
Къде сме ние?
Въпреки че средната цена на бензина в страната е в златната среда - 1,28 евро/л. и 32-ро място, то ниските доходи създават основателното усещане висока относителна стойност на горивата. България е на шесто място по недостъпност на бензина сред страните, включени в проучването. За 1л. българинът изразходва средно 8,44% от дневното си възнаграждение. Сравнително „напред“ е страната ни и в подреждането за дял на разходите за течни горива в средния годишен доход – тринадесето. Над 2,5% средно отделяме от общия си доход за автомобилни горива всяка година.
„Със среден дневен доход от едва 21 долара и цени в златната среда, за българите представлява бреме да напълнят резервоара си. Попитайте ги дали горивото им е скъпо и те най-вероятно ще поклатят глава, единствено защото в тази страна това означава „да“, пише Bloomberg.
Пълните резултати можете да видите тук: www.bloomberg.com