Жп линията София – Солун става приоритет за България
Ще се обсъжда с Гърция и Румъния свързването на пристанищата в Солун, Кавала и Александруполис с тези във Варна, Бургас и Русе
Възстановяване на директната железопътна връзка между София, Кулата и Солун е основният приоритет на транспортния министър Гроздан Караджов. Това стана ясно по време на петото издание на Софийския икономически форум. Направлението би отворило възможност за разговори с Румъния относно мултимодалния коридор Солун – София – Видин – Калафат.
Именно по тази тема Караджов е провел разговор с гръцкия си колега Христос Стайкурас, като е обсъдено организирането на тристранна среща с румънския министър Сорин Гриндяну. Целта е трите държави да представят съвместно искане пред Европейската комисия за финансиране на два приоритетни проекта – единият е именно жп връзката Солун – Видин – Калафат, а другият е т.нар. Sea2Sea („от море до море“). Последният трябва да свърже пристанищата на Солун, Кавала и Александруполис с тези на Варна, Бургас и Русе.
По думите на Караджов тези два проекта може да бъдат ускорени в следващите месеци. Той подчерта, че освен национално и европейско съфинансиране, от значение е и финансирането от страна на бизнеса.
Припомняме, че още през 2022 г. от ресорното ведомство даваха заявка за възстановяване на въпросната директна жп линия от София до Солун. Това обаче така и не се случи.
Другият проект – Sea2Sea – се обсъжда още от 2017 г., като тогава България и Гърция подписаха меморандум за разбирателство. През 2018 г. се заговори, че българо-гръцка проектна компания ще работи за развитието на връзката, но през годините проектът потъна в забрава. Той отново бе възроден през 2022 г., когато Гърция и България проведоха разговори за възобновяването му.
Значението на този жп коридор е подчертавано редица пъти. Последно бе обсъждан по време на инициативата „Три морета“ преди няколко години. Има потенциал да подобри транспортната, икономическа и енергийна свързаност не само между България и Гърция, но и в целия регион. Той ще свързва Егейско с Черно море и р. Дунав. Освен това направлението ще осигурява свързаност с плаващия терминал за втечнен газ в Александруполис, в който България има 20% участие. Съоръжението се намира в близост до важния енергиен възел Комотини.
Караджов подчерта, че икономиката и регионалното развитие са неразривно свързани с транспортната, енергийната и цифровата инфраструктура. Той заяви, че Балканите имат още много дълъг път за извървяване, но усилията в тази посока са вече в ход.
Сред ключовите проекти е Коридор №8, който свързва Адриатическо и Черно море. По думите му, неговото значение в настоящия геополитически момент е изключително важно. В България коридорът е приоритет, като проекти по направленията София–Пловдив, Бургас, Карнобат, Синдел и Варна са в процес на изграждане, с обща инвестиционна стойност над 3 млрд. лв.
Допълнително е предвидено изграждането на липсващата железопътна връзка от Гюешево до границата с Република Северна Македония, с дължина около 2.4 км, която ще се финансира по програмата „Транспортна свързаност“. Припомняме, че миналата седмица България изпрати проект на споразумение до Република Северна Македония, което включва въпроси като финансиране, избор на партньори, управление на проекта и други.