Кои са фирмите, които искат да ремонтират основно пътищата в страната?
В мегатърга на АПИ за над 2.2 млрд. лв. се включват някои от най-големите строителни компании
Общо 46 са подадените оферти в мегапоръчката над 2.2 млрд. лв. за основни ремонти из републиканската пътна мрежа на страната. В нея са се включили някои от най-големите строителни компании в страната, като са се групирали в консорциуми. Самостоятелно участват единствено четири фирми, които са изпълнители на големи инфраструктурни обекти.
Офертите са отворени в петък, като прави впечатление, че всичките са подадени в последния възможен момент за това – четвъртък (9 януари). Първоначалният срок за подаване на документи бе 20 ноември 2024 г., но впоследствие бе удължен до 9 януари 2025 г.
Не е ясно кога ще станат ясни ценовите предложения на компаниите, тъй като в ЦАИС няма посочена дата за тяхното отваряне.
Търгът за основни ремонти през следващите 4 години бе стартиран в края на октомври миналата година и предизвика много въпроси – от една страната заради пускането му тихомълком, а от друга – заради новостите в нея, които навеждат на мисълта само за привидна конкуренция между участниците. Въпреки заложените високи изисквания за оборот и предишен опит, ресорният министър Виолета Коритарова оправда стартирането на поръчката с проектната готовност за основни ремонти на АПИ.
Според новите условия АПИ трябва да сключи рамкови споразумения с трима потенциални изпълнителя за всеки от 9-те нови района, а след това, чрез вътрешен конкурентен избор, да избира изпълнител за всеки един основен ремонт. На практика това означава, че АПИ би трябвало да сключи рамкови споразумения с 27 фирми.
Недостатъчни 2 оферти
На база подадените оферти обаче от сега е ясно, че АПИ ще има проблем с една от обособените позиции, тъй като там са подадени само 2 оферти. Става въпрос за Район 5, в който влизат ОПУ Разград, ОПУ Русе, ОПУ Силистра, ОПУ Търговище. Първата оферта за него е на ДЗЗД „Варна – Разград“, с участници „Автомагистрали - Черно Море“ АД, „Геострой“ АД, „Пътстрой-92“ АД и „Иса 2000“ ЕООД.
„Автомагистрали - Черно Море“ е компанията, която в консорциум с други фирми, изгради един от лотове на магистрала „Хемус“, и по точно този между Шумен и Търговище. Също така „Автомагистрали - Черно Море“ и „Иса 2000“ бяха сред фирмите, които протестираха през 2021 г. за неизплатени средства за ремонта на магистрала „Тракия“ между Чирпан и Стара Загора.
Другият участник е обединението - „Геострой“ – също е добре известна. Компанията бе избрана да строи междинната спирка на метрото в София между „Люлин“ и „Обеля“. Освен това през годините е участвала в модернизацията на различни обекти на НКЖИ, както и в строителството на лот 1 от скоростния път Видин – Ботевград. В последния обект „Геострой“ си партнираше с „Пътстрой-92“. Изглежда, че това партньорство ще продължи и по отношение на основните ремонти в страната.
Втората оферта за този район е на Консорциум „Пътни Ремонти Север 2024“, с участници „Пътинженерингстрой-Т“ ЕАД, „Пътперфект-Т“ ЕАД, „Пътища“ АД, „Виастрой“ АД, „Пътни строежи - Велико Търново“ ЕАД и „Пътинженеринг“ АД
Всичките компании са свързани помежду си, тъй като по един или друг начин в управлението им е включен Григор Иванов. Екипът ни вече описа тези връзки в материал, свързан с мегатърговете за ремонт и поддръжка на пътища. По онова време Григор Иванов индиректно бе свързан с строителния бос Велико Желев, който до 2023 г. имаше дял в „Пътни строежи - Велико Търново“.
Велико Желев не се отказва от България
Въпреки, че собственикът на „Хидрострой“ заяви през 2023 г., че ще преосмисли бизнесът си в България, то на практика Велико Желев продължава да иска да се развива в страната ни. Припомняме, че изказването му през 2023 г. бе по повод ареста му по жалба на негов бивш служител, че е бил изнудван и бит в офиса му. В крайна сметка Желев излезе от ареста под гаранция от 20 хил. лв. и заяви, че „в България бизнес не може да се прави. Колкото по-рано избягаме да работим другаде, ще бъде по-добре. Заради това отворих офисите в Дубай, Саудитска Арабия, Македония и Румъния.“
„Хидрострой“ обаче също участва в сегашния мегатърг за основен ремонт. Компанията е подала две оферти – по една за два различни района, при това като част от консорциум ДЗЗД „Републикански ремонти 2024“. В ЦАИС обаче няма информация за другите участници в обединението. Ясно е обаче, че едната оферта на „Хидрострой“ е за Район 3, в който влизат ОПУ Бургас, ОПУ Сливен, ОПУ Ямбол. Другата оферта е за Район 4 с ОПУ Варна, ОПУ Добрич, ОПУ Шумен.
Почти на ръба с повече от 2 оферти
Големите строителни компании - „Трейс Груп Холд“ и „Джи Пи Груп“ - са обединени в консорциум и участват с оферта за Район 3 (ОПУ Бургас, ОПУ Сливен, ОПУ Ямбол) и Район 6 (ОПУ Плевен, ОПУ Велико Търново, ОПУ Габрово).
Всяка една компания можеше да подава оферта за не повече от две обособени позиции. Най-вероятно, за да избегнат това ограничение обаче, „Трейс Груп Холд“ и „Джи Пи Груп“ са подали оферта за още един район като част от консорциум с още една компания - „Билд Лаб“. Офертата е за Район 1 (ОПУ Видин, ОПУ Враца, ОПУ Монтана).
Същият прийом е приложен отново от „Трейс Груп Холд“, но този път без участие на „Джи Пи Груп“ по още една обособена позиция. Става въпрос за Район 8 (ОПУ Хасково, ОПУ Кърджали, ОПУ Стара Загора), където този път „Трейс“ е в обединение с „ПСП Строй“ АД, „Пътно Поддържане-Сливен“ ЕООД и „Строителна Компания Път Строй Инвест“ ЕООД.
Така на практика „Трейс Груп“ е с подадени оферти по 4 обособени позиции, а не по 2, каквито са условията на процедурата. Не е ясно дали обаче това ще бъде санкционирано от комисията или ще бъде прието като допустимо действие.
Любопитният момент в случая е, че компанията е подала жалба в Комисията за защита на конкуренцията на 6 януари, тъй като не е доволна от получено разяснение по процедурата от страна на АПИ. Има искане и за временно спиране на търга.
Небезизвестната компания „Щрабаг“, която е строител от лот от магистрала „Европа“, също е използвала метода на „Трейс Груп“ и е подала оферти за цели 7 от общо 9-те района. Единствено за Районите 4 и 5 няма подадена оферта на „Щрабаг“.
Държавното „Автомагистрали“
Държавното дружество „Автомагистрали“, за което наскоро „Капитал“ съобщи, че продължава с порочната практика за сключване на инхаус поръчки, също участва в процедурата. Като част от консорциум, в който влизат фирмите „Пейком България“ ЕООД и „Стройконсулт“ ЕООД, държавното дружество иска да ремонтира основно пътищата в Район 1 (ОПУ Видин, ОПУ Враца, ОПУ Монтана).
И сам войнът е войн
„Нивел Строй“, „Парсек Груп“, „Грома Холд“ и „Европейски Пътища“ са единствените компании, които участват с оферти напълно самостоятелно, без да влизат в обединения.
„Нивел Строй“ е компанията, която миналата година спечели прескъпия търг от 140 млн. лв. за южния обход на Бургас. Брезнишката фирма е изпълнител и по поддържането на пътища на територията на ОПУ София и ОПУ Ямбол.
В новия мегатърг е подала оферти да извършва основни ремонти в Район 1 (ОПУ Видин, ОПУ Враца, ОПУ Монтана) и Район 9 (ОПУ Ловеч, ОПУ София).
„Парсек Груп“ е компанията пък, която първа подаде жалба в КЗК срещу процедурата с искане за спирането й, като възразяваше срещу високите критерии за оборот и предишен опит. Ден след като КЗК отказа да стопира търга, то компанията оттегли жалбата си и производството бе прекратено.
Компанията традиционно изпълнява поръчка в Пловдив, но е и изпълнител на строителство по лотове на „Хемус“ по инхаус договори с „Автомагистрали“, при които държавното дружество превъзложи на трети лица дейностите под прикритието на договори за наем на техника и доставка на материали.
Сега в поръчката за основни ремонти е подала оферти за Район 7 (ОПУ Пазарджик, ОПУ Пловдив, ОПУ Смолян) и Район 8 (ОПУ Хасково, ОПУ Кърджали, ОПУ Стара Загора).
Случайно или не „Грома Холд“ и „Европейски Пътища“ са подали самостоятелни оферти по едни и същи обособени позиции. Те искат да ремонтират пътищата в Район 2 (ОПУ Благоевград, ОПУ Кюстендил, ОПУ Перник) и Район 7 (ОПУ Пазарджик, ОПУ Пловдив, ОПУ Смолян).
Подадените оферти по райони
Район 1: ОПУ Видин, ОПУ Враца, ОПУ Монтана с дължина от 1 872 км
- Обединение Ремонти Северозапад, с участници „Геострой“ АД, „Пътстрой-92“ АД, „Автомагистрали - Черно Море“ АД, „Димас“ АД и „Иса 2000“ ЕООД
- ДЗЗД „Ремонти Северозапад“, с участници „Трейс Груп Холд“ АД, „Трейс БГ“ ЕООД, „Джи Пи Груп“ АД и „Билд Лаб“ ЕООД
- ДЗЗД „Район 1-РПМ 2025“, с участници „Автомагистрали“ ЕАД, „Пейком България“ ЕООД и „Стройконсулт“ ЕООД
- Консорциум „Страбаг БР“ ДЗЗД, с участници „Щрабаг“ ЕАД и „Предприятие за строителство и ремонти АРЛ Клуж С.А.“
- Сдружение „ПСТ – ПИМ“, „ПСТ Груп“ ЕАД и „Пътинженеринг - М“ ЕАД
- „Нивел Строй“ ЕООД
Район 2: ОПУ Благоевград, ОПУ Кюстендил, ОПУ Перник с дължина от 1 755 км
- Консорциум „Страбаг БР“ ДЗЗД, с участници „Щрабаг“ ЕАД и „Предприятие за строителство и ремонти АРЛ Клуж С.А.“
- „Грома Холд“ ЕООД
- „Европейски пътища“ АД
Район 3: ОПУ Бургас, ОПУ Сливен, ОПУ Ямбол с дължина от 2 263 км
- ДЗЗД „Пътища Тунджа“, с участници „Винс Ин Хок“ ЕООД, „Геострой“ АД, „Пътстрой-92“ АД, „Автомагистрали - Черно Море“ АД и „Иса 2000“ ЕООД
- „Пътно Поддържане-Сливен“ ЕООД
- Консорциум „Страбаг ЮБ“ ДЗЗД, с участници „Щрабаг“ ЕАД и „Страбаг ДОО“
- ДЗЗД „Ремонти 2025“, с участници „Трейс Груп Холд“ АД, „Джи Пи Груп“ АД и „Трейс БГ“ ЕООД
- ДЗЗД „Републикански ремонти 2024“, като офертата тук е подадена от „Хидрострой“ АД, но в ЦАИС липсва информация за всички участници
- ДЗЗД „Пътни Строежи – Юг“, с участник „Аква Конструкт Груп“ ЕООД
- Сдружение „ПСТ – ПИМ“, „ПСТ Груп“ ЕАД и „Пътинженеринг - М“ ЕАД
- ДЗЗД „Пътища Изток“, с участници „Инфра Експерт“ АД, „АБ“ АД и „Пътинженеринг“ АД
Район 4: ОПУ Варна, ОПУ Добрич, ОПУ Шумен с дължина от 2 045 км
- ДЗЗД „Варна – Разград“, с участници „Автомагистрали - Черно Море“ АД, „Геострой“ АД, „Пътстрой-92“ АД и „Иса 2000“ ЕООД
- ДЗЗД „Републикански ремонти 2024“, като офертата тук е подадена от „Хидрострой“ АД, но в ЦАИС липсва информация за всички участници
- ДЗЗД „Репо Груп“, като офертата е подадена от „Пътища и Мостове“ ЕООД, но в ЦАИС липсва информация за всички участници
- ДЗЗД „АМ Инженеринг“, с участници „Инжстройинженеринг“ ЕООД, „Автомагистрали София“ ЕООД и „ОРС - Инфраструктура“ ООД
- ДЗЗД „Пътища Изток“, с участници „Инфра Експерт“ АД, „АБ“ АД и „Пътинженеринг“ АД
Район 5: ОПУ Разград, ОПУ Русе, ОПУ Силистра, ОПУ Търговище с дължина от 2 031 км
- ДЗЗД „Варна – Разград“, с участници „Автомагистрали - Черно Море“ АД, „Геострой“ АД, „Пътстрой-92“ АД и „Иса 2000“ ЕООД
- Консорциум „Пътни Ремонти Север 2024“, с участници „Пътинженерингстрой-Т“ ЕАД, „Пътперфект-Т“ ЕАД, „Пътища“ АД, „Виастрой“ АД, „Пътни строежи - Велико Търново“ ЕАД и „Пътинженеринг“ АД
Район 6: ОПУ Плевен, ОПУ Велико Търново, ОПУ Габрово с дължина от 2 249 км
- Консорциум „Страбаг БП“ ДЗЗД, с участници „Щрабаг“ ЕАД и „Страбаг Сп.з.о.о.“
- Консорциум „Пътни Ремонти Север 2024“, с участници „Пътинженерингстрой-Т“ ЕАД, „Пътперфект-Т“ ЕАД, „Пътища“ АД, „Виастрой“ АД, „Пътни строежи - Велико Търново“ ЕАД и „Пътинженеринг“ АД
- ДЗЗД „Ремонти 2025“, с участници „Трейс Груп Холд“ АД, „Джи Пи Груп“ АД и „Трейс БГ“ ЕООД
- Сдружение „ПСТ - Т 6“, с участници „ПСТ Груп“ ЕАД и „Тодини Коструциони Генерали С.П.А.“
Район 7: ОПУ Пазарджик, ОПУ Пловдив, ОПУ Смолян с дължина от 2 168 км
- „Парсек Груп“ ЕООД
- Консорциум „Страбаг ЮБ“ ДЗЗД, с участници „Щрабаг“ ЕАД и „Страбаг ДОО“
- Обединение „Пловдив 2025“, с участници „Иса 2000“ ЕООД, „Геострой“ АД, „Пътстрой-92“ АД, „Автомагистрали - Черно Море“ АД и „Пътни строежи“ ЕООД
- „Район 7 - ППС“ ДЗЗД, с участници „Бургаспътстрой“ АД и „Новако Строй“ ЕООД
- „Грома Холд“ ЕООД
- „Европейски Пътища“ АД
Район 8: ОПУ Хасково, ОПУ Кърджали, ОПУ Стара Загора с дължина от 2 462 км
- „Парсек Груп“ ЕООД
- Консорциум „Страбаг БП“ ДЗЗД, с участници „Щрабаг“ ЕАД и „Страбаг Сп.з.о.о.“
- ДЗЗД „Кърджали-Хасково-Стара Загора“, с участници „Геострой“ АД, „Пътстрой-92“ АД, „Автомагистрали - Черно Море“ АД, „Иса 2000“ ЕООД и „Зебра“ ООД
- ДЗЗД „Републикански Пътища АИБ“, с участници „АБ“ АД, „Инфра Експерт“ АД и „Битумина ГмбХ - България“ ЕООД
- ДЗЗД „Пътища Район 8 2025“, с участници „Трейс Груп Холд“ АД, „Трейс БГ“ ЕООД, „ПСП Строй“ АД, „Пътно Поддържане-Сливен“ ЕООД и „Строителна Компания Път Строй Инвест“ ЕООД
- Сдружение „Стара Загора“, с участници „Бургаспътстрой“ АД, „Новако Строй“ ЕООД и „Тодини Коструциони Генерали С.П.А.“
Район 9: ОПУ Ловеч, ОПУ София с дължина от 2 063 км
- Обединение „Ремонти Северозапад“, с участници „Геострой“ АД, „Пътстрой-92“ АД, „Автомагистрали - Черно Море“ АД, „Димас“ АД и „Иса 2000“ ЕООД
- ДЗЗД „Инфра Билд ГмбХ“, с участници „Инфра Експерт“ АД, „Обонато Билд“ ЕООД и „Битумина ГмбХ - България“ ЕООД
- ДЗЗД „Пътни Строежи – Юг“, с участник „Аква Конструкт Груп“ ЕООД
- Сдружение „ПСТ - Т 9“, с участници „ПСТ Груп“ ЕАД и „Тодини Коструциони Генерали С.П.А“
- Консорциум „Страбаг ГР“ ДЗЗД, с участници „Щрабаг“ ЕАД, „Страбаг ДОО“ и „Георесурс“ ЕООД
- „Нивел Строй“ ЕООД