Караджов описа хаос и безхаберие в БДЖ и НКЖИ
Ресорният министър поиска от отговорните институции и държавни компании спешни мерки за предотвратяване на нови тежки инциденти в жп транспорта
Транспортният министър Гроздан Караджов постави ултиматум на отговорните за жп транспорта държавни структури. Той поиска от агенциите и дружествата под шапката на ресорното ведомство да анализират слабостите в системата за безопасност в жп транспорта и да изпратят доклади с конкретни мерки, които да се реализират в спешен порядък, така че повече да не се допускат катастрофи.
Това стана ясно на брифинг след проведено спешно съвещание между министъра с ръководителите на Национална компания „Железопътна инфраструктура“, Холдинг „БДЖ“, „БДЖ – Пътнически превози“, „БДЖ – Товарни превози“, Изпълнителната агенция (ИА) „Железопътна администрация“, Борда за разследване на произшествия във въздушния, водния и железопътния транспорт.
Поводът е тежката влакова катастрофа от миналата седмица между два товарни влака в района на Локорско, при която живота си загубиха двама служители на „БДЖ – Товарни превози“, а други двама са в критично състояние в болница.
Задачата, която поставям на дружествата, е нито една катастрофа повече в железопътния транспорт“, заяви министърът пред медии.
По думите му на съвещанието са разисквани пробивите, които са установени в безопасността и как те да се предотвратят, така че превозът на пътници и товари да е безопасен. Караджов коментира, че на пръв поглед малки и незначителни нарушения отварят вратата за фатални инциденти.
Какви са пропуските според предварителна информация?
От предварителна информация става ясно, че има зачестили излизания на червен светофор (бел.р. – жп термин, който означава светлинен семафор) от страна на машинисти, съгласувани по-често устно с дежурен диспечер.
Когато не са съгласувани, такива излизания стават нерегламентирани и макар понякога да са минавали между капките, водят до тежки катастрофи“, заяви Караджов.
Голям проблем, според министъра, са и т.нар. „развързани гари“, или такива, които поради някаква причина не са прикачени към системата за сигурност по основните линии. Така на тези места се отваря възможност да се излезе от необозначен коловоз и да се навлезе в трасе на движение на влакове, но без това да се отбележи в системата за сигурност.
Караджов подчерта и проблеми в разрешенията за маневри при коловози, които се оказват заети.
Обявяваме нулева търпимост към всякакви незначителни нарушения в дисциплината, нарушаване на правилата и нормите на жп транспорта. Нито един служител няма да бъде толериран повече, нито ръководителите зад мен.“
Министърът заяви, че трябва да се мисли за система за вторичен контрол, т.е. там, където е възможна човешка грешка да има система, която образно да натиска бутона „стоп“, независимо дали волно или неволно е допусната човешка грешка. Караджов е заръчал да се анализира опита на други страни с развит жп транспорт.
Така министърът очаква доклади с два вида мерки – спешни и такива, които изискват по-сериозно финансиране. Неотложните ще бъдат приведени до 1 месец.
Относно обявяването на нови конкурси за избор на постоянни ръководители в системата на железниците, Караджов заяви, че това ще се случи до 2-3 седмици, след като бъде назначен политически кабинет.
Случаят „Локорско“
Грубо са нарушени редица правила, като излизане от нерегламентиран коловоз. Без комбинация от грешки Локорско нямаше да се случи“, заяви Караджов.
Повече информация по случая даде временно изпълняващ длъжността генерален директор на НКЖИ Александър Вецков. Той коментира, че в 15:50 ч. товарната композиция на частния превозвач „Пимк“ е тръгнала от гара Световрачене по редовен сигнал и осигурено трасе. В 15:56 ч. постъпва информация от влаков диспечер до нерго, че в междугарието Световрачене – Кремиковци са пуснати два влака един срещу друг и има искане за изключване на жп напрежението.
Спецификата на този участък е, че се захранва от две тягови подстанции. Енергодиспечерът предприема веднага действия.“
В 15:57 ч. е получена заповедта в подстанция Столник за изключване на напрежението от страна на Кремиковци, а в 15:58 ч. – в подстанция Илиянци за напрежението от страна Световрачене. В 15:59 ч. обаче ударът настъпва.
В правилното междугарие е спряно напрежението“, коментира още Вецков.
Двамата диспечери и ръководителят движение са отстранени временно от длъжностите си заради инциденти. В „БДЖ-Товарни превози“ отстранени към момента няма.
Припомняме, че след тежкия челен удар между два товарни влака в района на Локорско, бившият служебен транспортен министър Красимира Стоянова поиска оставките на шефовете на НКЖИ и на „БДЖ – Товарни превози“, както и на заместника си Бисер Минчев. Те бяха приети миналата седмица от Караджов.
В интервю за БТВ освободеният управител на „Товарни превози“ Християн Кръстев коментира, че „има комплекс от грешки на много служители, които са допуснали да се стигне до влаковата катастрофа край Локорско. Минути преди сблъсъка е било ясно, че композициите се движат една срещу друга.“
По думите му машинистите не са знаели за това. Дежурният диспечер е дал на частната композиция на „Пимк“ позволение да тръгне от гара Световрачане, но диспечерката, която е била на смяна, отива да си купи нещо от магазина и оставя някой друг да командва това движение.
Те според мен не са осъзнали, че са влак срещу влак. С 50 км/ч е бил влакът на „БДЖ-Товарни превози“, на частния оператор също с не повече от 60 км/ч“, разказа Кръстев.
Той заяви още, че не е ясно дали товарната композиция на БДЖ от гара „Кремиковци“ е имала нужното разрешение за тръгване.
Може и да са го имали, но е било устно. Не мога да кажа какво пише в обясненията.“
По време на брифинга в министерството Вецков коментира, че има груби нарушения на всички процедури от няколко служители.
Надявам се да е прецедент. Недопустимо е. Устна заповед в железниците не съществува“, коментира временно изпълняващият длъжността генерален директор на НКЖИ.