Спа хотелите са резервирани почти на 100% за Великден
Лидери сме на Балканите в индустрията, казва председателят на Български съюз по балнеология и спа туризъм Стефан Шарлопов
Интервю
Г-н Шарлопов, вярно ли е, че има нарастващ интерес към спа и уелнес туризма? Говори се, че има и масово резервиране в подобни курорти и хотели у нас за великденските празници.
Наистина е така, има все по-голям интерес към този вид туризъм в България. Базите ни за спа и уелнес са пълни, резервирани са на 100%.
Откога е регистриран подобен интерес към този вид почивки?
Предимно в последните две години. Напоследък хората резервират поне 3-4 седмици предварително. Тъй като, преди хората го правеха в последния момент и видяха, че могат да изпускат промоциите и добрите възможности.
С какво е свързано това?
Спа туризмът е профилактика, преди да се налага лечение и българите го разбират. Всички хотели от нашия съюз имат статистика, според която има хора, които посещават спа хотел многократно през годината, да кажем – десет пъти например. Това е доста сериозно, нали? Общо взето, високите сезони в спа и уелнес индустрията са март, април, май, юни, септември, октомври и ноември, тъй като тогава морето не е най-доброто место за посещаване, а пък планинските курорти са завършили сезона.
Дали само българските туристи се увеличават? Традиционно в България по Великден идват гърци и румънци...
Предимно става дума за българи. Но има увеличение и на чуждестранните гости. Засилва се руският поток. Също така балканският поток - гърци, сърби, румънци и турци.
Как се отразява на Вашия сектор фактът, че гръцките туристи масово преоткриват България на Великден чрез религиозен туризъм?
Спа туризмът е свързан неразделно и с религиозния туризъм и с културно-историческото наследство и съответно културния туризъм. Това са все неща, които се предлагат от колегите ни в съответни пакети с екскурзии към минералните бани, към манастири и църкви наоколо.
Ситуацията в Украйна означава ли ръст на туристопотока от тази страна към България? Очаквате ли по-голям поток към нашите курорти заради анексията на Крим?
Моето мнение е, че ще има прираст на украинските туристи. Разбира се, все още нямаме данни, защото отскоро нещата в Украйна са леко смущаващи. Общо взето, нашето очакване е, че украинските туристи ще припознаят България като място, където биха могли да отидат, да се лекуват.
Очакваме да има приток към България и като статистика най-вероятно следващата година бихме могли да кажем това. Най-вероятно ръстът ще се усети през тази и следващата година.
За какъв растеж става дума?
Става дума за сериозен ръст от 10-12% за 2013 г. Вие знаете, че това е целогодишен туризъм и имаме голям потенциал.
Колко сериозни са амбициите на този вид туризъм?
Още по-сериозен ръст очакваме в индустрията на спа туризма през следващите 15 - 20 години. Мисля, че подобна тенденция ще доведе до това, че спа индустрията ще е между 20 - 30% от общия приход на туризма в България. Не е толкова лесно да увеличаваш приходите си и да имаш по-голям пазарен дял. Но спа индустрията на България се развива доста агресивно в добрия смисъл.
Подпомага ли държавата по някакъв начин спа туризма с рекламата си по световните телевизии и туристически борси?
Много е важно, че в последните 4-5 години държавните мъже и държавата като цяло разбра, че България трябва да е промотирана като целогодишен туристически продукт. А в този продукт огромно място заема балнео, спа и уелнес и индустрията, културно-историческият туризъм, етнография, които заемат все по-голямо място в националния туризъм и в туристическата реклама.Има ефект от тази реклама – това води до увеличаване на приходите в спа-индустрията.
Проблемът, с който се сблъсква секторът – липсата на достатъчно квалифицирани кадри в туризма, отразява ли се на спа индустрията?
Аз не случайно казах, че това е целогодишна индустрия и при нас този момент с липса на кадри се усеща много по-малко. При нас хората работят целогодишно. Проблемът на летния и зимния туризъм е, че е сезонен – хората работят по 3-4 месеца.
При нас те може да не получават високи заплати, но хората знаят, че когато се трудят коректно и когато собственикът знае какво прави, общо взето имат целогодишна работа. Затова в нашия сектор проблемът с кадрите не стои на дневен ред.
Минимум два пъти годишно се правят мероприятия за квалифициране на кадрите. Ние имаме зададени критерии от Европейската спа асоциация, в която членуваме. И затова са на доста добро ниво.
Кои са най-големите конкуренти на България в спа-туризма?
Ами, чехите ни конкурират с добре наложени на пазара марки. Смятам, че на Балканите ние сме водач, тъй като нито в Македония, нито в Сърбия, нито в Гърция, нито в Турция, нито в Румъния, която ни е пряк конкурент, има достатъчно добре развита балнео и спа индустрия. По простата причина, че на България е дал Господ минерални води, които се използват в неголяма част.
Вероятно знаете, че България е втората в света след Исландия по наличие на минерални води. Това е един огромен национален капитал, който ни дава основания, че в България този бизнес ще се развива през годините най-успешно, заради климат, въздух, минерални води – това са все забравени стари неща, които съществуват още от римско и преди римско време. Вие знаете, че всички римски армии са рехабилитирани на територията на днешна България – това не е случайно. Ние всъщност не правим никакви нови неща, а преоткриваме стари.