Търсен и харесван продукт ще направи компаниите успешни
В момента по света се прилагат няколко методологии за Lean трансформация, казва Орлин Дочев, управляващ партньор в "Некст Консулт"
- Г-н Дочев, с какво се занимава "Некст Консулт". Защо организирате семинара "LEAN трансформация - 20 Ключа, които ще отворят вратата към успеха на бизнеса Ви"?
"Некст Консулт" е водеща на българския пазар компания за управленско консултиране, помагаща на клиентите си да повишат добавената стойност за бизнеса си чрез въвеждането на добри управленски практики в стратегическото и оперативното управление, както и по отношение на управлението на човешките ресурси и информационните технологии. От ноември 2013 г. фирмата е официален представител и внедрител на японската методология за повишаване ефективността и качеството 20 Keys. Тя е развивана и прилагана от д-р Кобаяши, който ще бъде гост и лектор на събитието. Понастоящем методологията се използва от над 700 компании в над 35 държави.
- На предстоящото събитие ще се говори за Lean трансформация и метода за управление 20 Keys, на който "Некст Консулт" са официални представители. Разкажете ни малко повече за метода.
Икономическите реалности на глобалния свят изискват компаниите да бъдат максимално ефективни и да предоставят търсен и харесван продукт на клиентите си. В противен случай те няма да бъдат конкурентни и съответно успешни като компании.
Големите корпорации по света са много успешни, именно защото на някакъв етап от своето развитие са осъзнали факта, че за да вървят напред и нагоре, трябва да подчинят цялата си дейност в създаването на стойност за клиента.
Това означава премахване или силно редуциране на дейности, които не увеличават потребителската стойност на техния продукт. Също така оптимизиране на онези дейности и процеси, които пряко влияят на стойността на продукта - каквито са прилагане на иновации и повишаване на качеството. По този начин, преди години най-напред в Япония, e възникнала Lean философията за управление на компаниите.
Възприемането на този подход и осъществяването на мерки, чрез които компанията да фокусира всичките си усилия и разходи в създаването на стойност за клиента превежда фирмите през една трансформация, след която те са по-конкурентоспособни и успешни. Един от най разпространените методи, който води компаниите през така наречената Lean трансформация е 20 Keys.
- Има много японски методи, които са свързани с подобряване на качеството и намаляване на вложените ресурси от всякакъв тип. С какво се отличава 20 Keys?
В момента по света се прилагат няколко методологии за Lean трансформация, повечето от които са много комплексни и внедряването им изисква значителни усилия и времеви ресурс. Това, което отличава 20 Keys от останалите методологии е, че тя е проста и изключително гъвкава, тъй като всеки един от ключовете отключва различна област на ефективност на компанията. Това позволява компаниите сравнително бързо и лесно да преминат през Lean трансформация.
- С какво най-много Ви впечатли Йоши Кобаяши?
Йоши Кобаяши е син на професор Кобаяши, който над 40 години работи в "Митсубиши" и други успешни японски компании като въвежда при тях принципите на Lean трансформацията. Именно на база на този свой опит, през 80-те години той създава своята методология от 20 ключа за Lean трансформация. В момента Йоши Кобаяши работи доста усърдно по внедряването й по света и дейността му се простира в над 35 държави. Той олицетворява японските принципи за успех.
- Защо "Некст Консулт" застава зад идеята 20 Keys?
Още от самото си създаване "Некст Консулт" помага на компаниите да бъдат по-успешни. Ние непрекъснато изследваме различни утвърдени методологии за ефективно управление на бизнеса и ги прилагаме в практиката. Наши клиенти са много български компании, които благодарение на нас постигнаха по-голям фокус върху същината на бизнеса си и станаха по-успешни. Нашият непрекъснат стремеж да предлагаме още по-ефективни методи на клиентите ни срещна с методологията 20 Keys. Видяхме как много компании са приложили успешно тази методология за своите Lean трансформации и в момента вървят само нагоре. Затова решихме да съсредоточим нашите усилия в тази посока, защото считаме, че бизнесът в България има нужда от този подход и той може успешно да преобрази компаниите тук на етапа, в който се намират, за да може да бъдат конкурентоспособни не само тук но и на глобалния пазар.
- Как Lean трансформацията и методологията 20 Keysще помогнат на българските компании да излязат от кризата и да бъдат печеливши?
Първо искам да подчертая, че 20-те ключа не е антикризисна програма. Тя е универсален подход, който е приложим както за компании в криза така и за успешни компании. Чрез него те биха могли да надграждат успеха си и да гарантират своето устойчиво развитие с години напред. Разбира се в период на криза, какъвто е настоящият, много фирми изпитват трудности и търсят трескаво начини за преодоляването им. 20 Keys може да помогне като предложи едни прости принципи, които, ако се прилагат всеобхватно и целенасочено, могат за сравнително кратък период да решат проблемите на компаниите и да ги изведат от кризата. И това е методология, доказала успешно навсякъде по света своята ефективност.
- В кои индустрии е подходящо прилагането на Lean трансформация и методологията 20 Keys?
Това, че Lean трансформацията първоначално е възникнало като философия за управление на производствени компании, не ограничава ползването и само за тези цели. Тя успешно се прилага във всякакъв вид организации, било то бизнес, финансови, държавни или дори болнични. И това е така, защото това не е програма или проект за намаляване на разходите, а начин на мислене и поведение на организацията. Само един поглед към списъка на организациите успешно преминали Lean трансформация чрез прилагане методологията 20 Keys, ще покаже, че там има бизнеси от всеки един отрасъл на икономиката или държавното управление.
- Според този подход кои са най-важните активи в една компания? На къде е насочен фокусът на промяната?
Всички активи в една компания са важни. Тъй като философията, върху която стъпва методологията е Кайзен, компанията се разглежда в нейното единство и принципите на управление се прилагат равнопоставено и навсякъде. Затова подходът 20 Keys разглежда всички аспекти на функциониране на компанията, като се поставя специален фокус върху тези, които добавят стойност за клиента.
- Знаем, че удовлетвореността на клиента е един от най-важните критерии за успех на дадена компания. Обръща ли се специално внимание на клиента в методологията 20 ключа или усилията за подобрение са в друга посока?
Разбира се, може да се каже, че най-важният актив според подхода е клиентът, защото всички стремежи са насочени към неговата удовлетвореност. Като при всяка Lean трансформация, и при тази осъществена с методологията 20 Keys компанията трябва да се обърне към клиента и да търси неговата пълна удовлетвореност. Тя трябва да подчини всички процеси и дейности на тази своя цел като паралелно с това оптимизира и дейностите, които не оказват директно влияние към повишаване стойността на продукта или услугата.
Например, в 20 Keys се обръща внимание на екологията, чистотата на работното място, професионалните взаимоотношения и т.н. Именно затова, освен ефективни и много успешни, компаниите приложили 20 Keys са и едни от най-желаните работодатели по света.
- Има ли готова рецепта или стратегия за Lean трансформация/20 Keys, която се прилага във всички индустрии и компании или подходът е индивидуален и ако е така, от какво зависи?
Методологията е универсална, дотолкова доколкото е необходимо да се преминат всички стъпки за една пълна трансформация. Трябва да се има предвид, че при внедряването винаги се използва индивидуален подход. Компаниите решили да осъществят Lean трансформация могат да започнат с внедряването само на един и няколко ключа, ако считат, че в дадени области или процеси имат по-големи предизвикателства за тях. Когато осъществят трансформацията с дадения ключ, могат да продължат с отключването и на останалите врати. Пълна и дълбока трансформация обаче се постига едва след успешното прилагане на всички 20-ключа.
- Какво се изисква от една компания, за да постигне успешна Lean промяна? Достатъчно ли е прилагането на Методологията 20 Keys?
Най-напред компанията трябва да промени напълно философията на своето съществуване. Всеки един процес трябва да е подчинен на идеята за създаване на стойност за клиента. Трансформацията не би била успешна или пълна, ако няма правилно поставени приоритети за промяна или последователност при внедряването. "Некст Консулт" има капацитета, вследствие на опита си и сертификацията по методологията 20 Keys, да консултира професионално и преведе компаниите успешно към Lean трансформация.