В Индия пуснаха ваучери за лук
Сайтът Groupon продаде 3000 кг в рамките на един ден, след като лукът поскъпна рекордно през август
Индийската икономика определено не е в разцвета си. Националната валута на страната - рупията, от началото на годината насам е изгубила една пета от стойността си, а дефицитите в бюджета правят азиатската държава все по-малко атрактивна за инвеститорите. Един долар в момента струва около 65 рупии. В Индия обаче съществува и друг, причудлив индикатор за положението на икономиката - цените на лука. Използван неизменно в индийската кухня, през последните месеци цената на зеленчука се повиши драматично.
В началото на август цената на килограм лук се удвои в рамките на една седмица, а в медиите бяха споделени притеснения, че цената може да се повиши с близо 70%, и от сегашните 60 рупии да достигне 100 рупии за килограм, или около 1.53 долара.
Сайтът за групово пазаруване Groupon реши да се възползва от ситуацията и пусна ваучери за един кг лук на цената от 9 рупии. Отстъпката е около 85% от пазарната цена, а доставката е възможна в 78 индийски града. В описанието на офертата, превърнала се в хит сред индийците, пък пише: "Не, ние наистина не се шегуваме!".
След като ваучерите бяха пуснати в продажба в четвъртък миналата седмица, за по-малко от 90 минути бе изкупен целият дневен лимит от 3000 кг лук. От Groupon изчисляват, че средно са постъпвали около 35 поръчки на секунда.
Пред индийското списание Business Today директорът на индийския филиал на сайта - Анкур Уарику обяснява, че моделът е много прост. "Ние просто се възползвахме от възможността да предложим на потребителите лук за 9 рупии във време, в което цените му се катерят стремглаво нагоре", обяснява Уарику. От Groupon се договорили с доставчик, който приел да доставя на компанията по 3000 кг лук на ден, в продължение на 5 дни. "Очаквахме да продадем дневното количество за около три часа, а накрая то бе изкупено за по-малко от 44 минути", каза той.
Заради успеха на акцията, сайтът за колективно пазаруване смята отново да предложи същата оферта. През следващите 4 дни ще бъдат пуснати за продажба още 21 000 кг лук, пише The Wall Street Journal.
Според Уарику сайтът не е реализирал никакви печалби от пуснатите ваучери. Въпреки това, той смята, че по този начин е бил разгадан и разгърнат огромният потенциал на индийския пазар. По негови изчисления, чрез подобни оферти оборотът на компанията би могъл да достигне 1.2 млрд. долара годишно. В момента той е около 50 до 100 млн. долара на година.
Медиите вече определиха акцията като "брилянтна маркетингова стратегия", а от Groupon въведоха известни ограничения за втората партида ваучери - само регистрирани потребители на Groupon ще имат право да се възползват от изгодната сделка.