Водородната серийна Тойота е тук
Седанът с горивна клетка се задвижва с водород и батерии, отделя единствено вода
Пол Хоръл представя за автомобилното издание Top Gear водородният автомобил на Тойота. “Ние харесваме горивните клетки. Джеймс Мей в частност смята, че те са бъдещето… или поне част от него“, пише Хоръл.
Водородът е газът, който попада в горивните клетки, генерирайки електричество и отделяйки единствено „отпадна“ вода. Електричеството захранва мотора, така че получавате същата тиха работа като на електромобила, захранван от батерии. Съществените разлики са, че може да се изминават значително повече километри с едно зареждане, а самото то трае едва няколко минути, вместо часове.
Най-хубавото е, че той на практика е неограничен. Може да се набави от различни източници, включително чрез чиста електролиза на вода от слънчевата енергия. Недостатък е, че на този етап е почти невъзможно да се намери станция за зареждане. Въпросът е малко като този с кокошката и яйцето. Ако има повече станции, ще има и повече автомобили с горивни клетки. Ако има повече автомобили, ще има повече зарядни станции.
Toyota FCS (Fuel Cell Sedan) е модел, който действително се произвежда, за разлика от Honda FCX (със само 200 броя). За щастие Toyota са положили далеч повече усилия за дизайн и инженеринг, отколкото за измисляне на името.
Моделът ще се появи първо на японския пазар през април 2015 г. на цена от около 40 хил. паунда, а няколко месеца по-късно трябва да бъде предложен и в САЩ и Европа.
Всъщност може да се твърди, че автомобилът е хибрид, тъй като двигателят черпи електричество от два източника - малка буферна батерия и основната горивна клетка. Батерията подпомага клетката в моментите на максимално ускорение и обратно - когато мощността е над необходимата, клетката зарежда батерията. Този механизъм не само е много ефективен, но и осигурява завидна пъргавост, тъй като клетката се нуждае от броени секунди да достигне до пълна мощност.
Тойота, обаче, са разработвали технологията вече 20 години и днес тя е несравнимо по-развита, в сравнение с предишни прототипи. Оборудването на горивната клетка е значително по-компактно и леко, достатъчно за да се събере под предните седалки. Цената също е едва една десета от това, което се изчисляваше преди едно десетилетие.
Два цилиндрични резервоара съхраняват водорода - един под задните седалки и един между задните колела. Те могат да се напълнят с едва 5 кг. високо компресиран газ, но това количество е достатъчно за изминаването на 300 мили (близо 483 км.) в реални условия. След което, зареждането се осъществява само за 3 минути.
Екипът на Top Gear имаше възможност да тества прототипът (на снимките) и счита, че той е добър. Системата на горивната клетка може да осигури до 100 kW електричество, а батерията добавя още. Има плавно и изненадващо добро ускорение - под 10 сек., измерени с ръчен часовник, до 100 км./ч. Типично, за електрическите коли, обаче, първоначалният тласък се губи, приближавайки магистрална скорост.
Обичайното свистене от компресирането на въздух при прототипите с горивна клетка не се чуват при Fuel Cell Sedan, освен ако разбира се не допрете главата си до пода. Да добавим и визията на истинска кола… хубаво, нали?